שאלה
שלום כבוד הרב,
מה דין כתיבה בחוה''מ בדברים הבאים:
♠ סיכום שיעור מקצועי
♠ מילוי מעקבים
♠ דף משימה
♠ חמ''ל
♠ תחקירים
תשובה
א. ככלל, מלאכת הכתיבה בחול המועד נפרצה לחלוטין. הציבור רגיל להתיר לעצמו לכתוב באופן חופשי לגמרי. לכן, מן הראוי לקבל חומרות כדי לגדור את הפירצה.
ב. הכלל במלאכות חול המועד: 'מעשה אומן' – אסור, 'מעשה הדיוט' – יש מקרים שבהם מותר.
ההיתר הרווח מבוסס על השאלה: האם כתיבה שלנו, כתב יד, היא מעשה אומן או מעשה הדיוט.
רוב הראשונים אכן סוברים שכתב שלנו, שלא מקפידים לכתוב אותו יפה ומסודר, הוא כתב הדיוט. ולכן, אם יש צורך כלשהו, מותר. (עיין סימן תקמ"ה בב"י, ד"ה "ומ"ש אגרות של רשות וכו", שם מביא את לשון הרמב"ם שכותב: "שאין נזהר בתיקונם מאוד, והו"ל כמעשה הדיוט").
הרמ"א בסימן תקמ"ה סע' א', מביא מחלוקת על כתיבה לצורך רבים, והמשנ"ב בס"ק ד' מסביר, שהמחלוקת תלויה בהגדרת הכתב שלנו, האם הוא מעשה אומן או מעשה הדיוט.
ג. הב"י בסימן תקמ"ה ד"ה "וכתוב בהגהות סמ"ק וכו" כותב, שאם שמע דבר חידוש מרבו וחושש שישכחו, מותר לכותבו, ובסוף מוסיף, שאין אדם נזהר בתיקון כתיבתו.
וכך פוסק בשו"ע סימן תקמ"ה סע' ט': אם שמע דבר חידוש, מותר לכותבו, שמא ישכח.
המשנ"ב בסוף ס"ק מ"ז מוסיף, שיזהר לכתוב כתיבת 'משיט"א', כלומר, כתב יד, ולא אותיות מרובעות.
העולה למעשה הוא: הן סיכום שיעור והן שאר הכתיבות - דף משימות, מעקב, תחקירים וכתיבה בחמ"ל, כל אלו נוגעים לדבר מצווה, ויש חשש שישכחו. לעיתים, הכתיבה היא חיונית לצורך ההמשך.
לכן למעשה מותר לכתוב בכתב יד.
ד. ביחס להקלדה במחשב:
בשמירת שבת כהלכתה (חלק ב', פרק ס"ו סע' נ"ה, הערה ר"ט) מובא בשם הרב אוירבך זצ"ל, שגם כתיבה זו נחשבת ככתיבת הדיוט.
לפי זה, אפשר להקליד בחול המועד.
אכן, במכונת כתיבה של פעם, אי אפשר היה להפריד בין ההקלדה לבין ההדפסה. אולם במחשב, שאפשר להקליד, ורק אחר המועד להדפיס, יש לנהוג כן, כאשר אין הכרח להדפיס במועד. אם יש צורך, מותר להקליד ולהדפיס.
הכלל: בצבא, הן כתיבה מבצעית ממש והן כתיבה מנהלתית שחשובה לסדר הצבאי שהוא הבסיס להצלחה מבצעית, מותרות בחול המועד, מאחר והכל נחשב לצורך מצווה ולצורך רבים.