הרב איציק אמיתי
מנהל ת"ת עצמונה לשעבר ומראשי ישיבת אשתמוע.
הרב אמיתי מעביר שיעורים בישיבה בחסידות ומוסר, במעגל השנה ובפרשת שבוע.
-
"השבת נקרא את הפרשה השלישית מתוך ארבעת הפרשיות - פרשת פרה.
הרב מסביר מה עניינה של פרשת פרה, ומה אנחנו לא יכולים להבין בה, בנוסף טעימות מיוחדות מהיוצרות שאומרים לפני הפרשה חלק מקהילות ישראל."
תקציר על השיעור
-
שיעור 1 מתוך 13 בסדרת
מלחמת חרבות ברזל
השיעור הועבר ביום שלישי י"א אדר א' תשפ"ד, במסגרת שיעורי הצבאיות שמועברים בישיבתנו, לקראת הגיוס הקרוב של בחורינו לצה"ל, גיוס שהוקדם עקב המלחמה.
תקציר על השיעור
-
בפרשת השבוע משה עושה חישוב מדוקדק לאן הלך כל הכסף והזהב שנתרם למשכן. המדרש אומר שהוא עשה את זה כדי שלא יגידו עליו ליצני הדור שלקח חלק מהרכוש לעצמו. גם יוסף מביא את כל הכסף לבית פרעה כשמשפחתו מגיע אליו כדי שלא יחשדו בו. גם גבאי הצדקה נדרשים לכל מיני פעולות שלא יחשדו בהם שלוקחים לעצמם חלק מהכספים. רואים מפה מסר חשוב עד כמה אנו צריכים להיזהר בכספי ציבור, עד כמה צריך להיות נקיים מה' ומישראל
תקציר על השיעור
-
בפרשת השבוע ויקהל רואים שהנשיאים מביאים את אבני השוהם ואבני המילואים לאפוד ולחושן, אלא שהתורה כותבת אותם בצורה כזאת: "הנשאם", ולא "הנשיאים". מה פשר הורדת האות י'?
הנשיאים חיכו שעמ"י יגמור לתרום וככה הם ישלימו את מה שחסר, אבל אומרים לנו הפרשנים שזאת הייתה עצלות. מנהיג צריך לתת אמון בציבור שלו שיתרמו הכל.
בנוסף- עיקרון נפלא מפה: כשנותנים למישהו ביקורת זה צריך להיות בצנעה וברמז, כמו פה בהורדת האות י', אבל כשמשבחים אותו אז זה בהרחבה, כמו שהתורה מפרטת על קורבנות הנשיאים בפרשת נשא.
תקציר על השיעור
-
פרשת תצווה, המשך ציווי בניית המשכן. יש כל כך הרבה מקומות בהם היינו מצפים שמשה יוזכר.
אבל משה כלל לא מוזכר בפרשה!
מדוע?
ישנם כמה סיבות נפלאות.
תקציר על השיעור
-
החידושי הר"ים מגור אומר שכשאדם עומד בניסיון, הוא מקבל ניסיון גדול עוד יותר. כך תושבי גוש קטיף שעמדו בניסיונות הפיגועים קיבלו את ניסיון הגירוש הנורא.
קבוצת חסידים שהגיעה אל הרב איציק שבועות ספורים לפני הגירוש התפלאה מדוע אין הוא מבקש את הפיצויים שחילקו למי שדיווח על ביתו ורכושו. תשובת הרב איציק ועוד - פה בשיעור.
מדוע דווקא בצלאל הוא זה שעושה את הארון? רק הוא, צאצא של חור שנהרג כי לא הסכים לעשות את העגל, יוכל לעשות ארון וכרובים במחשבה טהורה לגמרי.
תקציר על השיעור
-
בהפטרת פרשת יתרו שנשמע בשבת הקרובה כתוב שהמלאכים מכסים את רגליהם עם 2 כנפיים. מדוע? אומר המדרש כי רגליהם דומות לרגל עגל, ולכן מכסים שלא להזכיר חטא העגל. מפה לומד ספר קרן לדוד- מה שכתוב לבקש תורה מרב שדומה כמלאך ה', הכוונה רב שאינו מזכיר פשעיהם של ישראל אלא יודע להוכיח בחכמה, כמו המלאכים שמכסים חטא העגל. ומכאן נלמד כולנו להיזהר בלשוננו ולהגיד רק דברים טובים על עם ישראל.
תקציר על השיעור
-
היום נתבשרנו על האסון הכבד בו נהרגו 21 מחיילינו, ומתחילת המלחמה מסרו נפשם מאות חיילינו הקדושים.
מסירות נפש היא תנאי לגאולה. הדבר הזה מופיע בפרשת השבוע האחרונה פרשת בא- לקיחת קרבן פסח במצרים, בפרשת השבוע שלנו פרשת בשלח- בקריעת ים סוף, בכניסה לארץ, בנס חנוכה ונס פורים, לאורך הגלות וכמובן כמובן בימינו. רק כשיש גבורה יהודית ונכונות למות על קידוש ה' - רק אז מגיעה הגאולה.
שנזכה לגאולה שלמה בקרוב וניצחון מוחץ נגד כל אויבנו!
תקציר על השיעור
-
בהלכה מופיע שסדר הברכות על שבעת המינים הוא לפי הקרבה למילה ארץ בפסוק על שבעת המינים.
בגמרא במסכת ברכות מופיע שבשביל לקיים דבר זה צריך רגלי ברזל. מה פשר הדבר? הרב קוק בעולת ראיה מסביר שכמו שאנחנו מברכים על פרי שקרוב יותר למילה ארץ ככה האדם שקרוב יותר לארץ ישראל לקדושתה ולסגולתה יזכה לשלמות שמקבלים מהברכה.
בנוסף - מה עדיף להיות, אדם שחי פה רק כי כאן חייו או אדם שחיי בחו"ל ומודע לקדושת הארץ?
ומה עדיף להיות, מ"פ בצנחנים או דיין?
תקציר על השיעור
-
בימים אלה אנו רואים גדודים רבים ששבים מהמלחמה בעזה.
צריך לדעת שכל מי שחזר משם הוא אינו אותו אדם. גם אם נשאר עם אותם דעות, מנהגים, דרך חיים ולא שינה כלום כלפי חוץ- כל אחד שחזר משם הוא טהור.
בשיעור הרב הביא כיוונים רבים מדוע הם טהורים. טהורים מצד טבילה במים וטבילה באש, טהורים בכך שהתכפרו חטאיהם. הם אינם מביאים קרבן תודה כי הקריבו את עצמם, ומי שראוי להנהיג הם אלו שהיו שם בקרב.
ואיך כל זה קשור לפיגוע בגוש קטיף, לשואה הנוראה ולשעבוד מצרים?
בנוסף- מה שאל המפקד את הרב איציק, ימים ספורים לפני שנהרג בקרב?
תקציר על השיעור
-
יעקב אומר בברכות "לא יסור שבט מיהודה".
מדוע זכה יהודה למנהיגות ומלוכה? מיהו מנהיג? מהם התכונות הנדרשות ממנו?
רואים בפרשות האחרונות ואף בפרשות הבאות שיהודה (או שבט יהודה) זכה לאחריות בשני המובנים שלה:
אחריות במובן של אני אקח אחריות על הדבר הזה ואקדם אותו ואדאג שזה יקרה,
ואחריות במובן של אני לוקח אחריות על התקלה שקרתה ומוכן לשלם על זה מחירים.
זוהי מנהיגות. שנזכה למנהיגים כאלו בימינו.
ואיך כל זה קשור ללוחם בפלחו"ד שנלחם בעזה כבר חודשיים, ולכל אחד ואחד מאיתנו?
תקציר על השיעור
-
בפרשה רואים את הערבות הגדולה שיהודה לוקח על בנימין. אחריות ברמה מאוד גבוהה. יהודה יעשה הכל כדי שבנימין יחזור.
את הערבות הזאת אנחנו רואים היום בעזה - כל לוחם מוכן למסור נפשו כדי להציל את חברו.
הערבות הזאת של יהודה היא מה שגורמת ליעקב לשלוח אותו להקים בית מדרש, כי יעקב רוצה תורה תפילה ומעשים טובים שמושתתים על יסוד הערבות, שנעשים בשביל כלל ישראל ואיש למען רעהו.
סדרת שיעוריו של הרב איציק אמיתי במעגל השנה ופרשיות השבוע.
הועבר בישיבת אלון מורה בשנת תשפ"ד.
תקציר על השיעור
-
רואים בהרבה מקומות בתורה שעם ישראל לא מוותר על אף אחד מבניו. גם בפרשת שבוע - יוסף הצדיק נמכר, וזה אירוע קשה שילווה אותנו לדורות.
הרב איציק סיפר סיפור מרתק על פגישה שלו עם הנער החטוף, לאחר שפגש את סבו עוד לפני כן, ו... ההמשך המרתק בתוך השיעור.
בנוסף עוד סיפורים מיוחדים מהשטח בפגישות עם חיילים והשאלות המיוחדות שהם שואלים.
סדרת שיעוריו של הרב איציק אמיתי במעגל השנה ופרשיות השבוע.
הועבר בישיבת אלון מורה בשנת תשפ"ד.
תקציר על השיעור
-
עוד שיעור מיוחד של הרב איציק אמיתי עם סיפורים טריים מהשבוע האחרון מהמלחמה.
מדוע הכל בסדר? מה הייתה תשובתו של החייל הפצוע כשנשאל מה יעשה עכשיו?
האם מותר לחיילים לאכול מפירותיו של חקלאי העוטף שפונה?
מדוע כל חייל, עד אחרון החיילים, הוא קריטי גם אם כרגע לא עושה כלום?
ועוד ועוד ועוד.
תקציר על השיעור
-
בפרשת שבוע יעקב רוצה את הבכורה כדי לעבוד ולקדש את שם ה', למרות המחיר הכבד שכרוך בכך למשך כל הדורות.
בשיעור הרב מספר המון סיפורים טריים על חיילים ששאלו את הרב שאלות מיוחדות ונשגבות, הרוח הגדולה שנמצאת במלחמה.
שיעור מיוחד - מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ!
תקציר על השיעור
-
בתורה רואים במלחמת מדין שעמ"י יצא למלחמה אפילו על נערה אחת, ככה גם פה שבוע שעבר ראינו מבצע מרגש לשחרור החיילת אורי מגידיש, הרב מספר באיזו סיטואציה מיוחדת הודיעו לו על זה ומה הוא עשה כתגובה.
מה תפקיד בחורי הישיבות והאזרחים בעורף בעת הזאת? ואיפה רואים את זה בתורה?
בנוסף סיפורים וחוויות שהיו לרב במילואים בחודש האחרון בעת המלחמה
שנזכה לישועות ולתקומת ישראל על אויביו!
תקציר על השיעור
-
שיעור חזק ומיוחד על המלחמה! משיב נפש! הפיצו לחיילים ולאזרחים!
בשיעור הרב מדבר על האחדות שמתגלית בעם לאחר הפירוד שהיה קודם,
על הגבורה העצומה שיש לעם ישראל, על הרשעות הבלתי נתפסת של הערבים יימח שמם, שגרועים מהנאצים באכזריותם (אין פה תיאור של מעשי הזוועה, אלא דיבור כללי),
איך ממשיכים הלאה מהמצב הזה ומאיפה שואבים את הכוחות,
בנוסף הרב מספר חוויות מהמילואים של הרב בימים אלה,
ועוד תובנות, נקודות וחיזוקים לימים אלה.
בעז"ה ננצח!
תקציר על השיעור
-
"אין יום הכיפורים מכפר- עד שירצה את חברו"- עד כמה?
עומק משמעות המשנה על הכפרה ביוה"כ.
והאם יש אדם שכלל אין לו יום כיפור?
תקציר על השיעור
הרב איציק אמיתי
מנהל ת"ת עצמונה לשעבר ומראשי ישיבת אשתמוע.
הרב אמיתי מעביר שיעורים בישיבה בחסידות ומוסר, במעגל השנה ובפרשת שבוע.
-
-
שיעור 1 מתוך 13 בסדרת
מלחמת חרבות ברזל
-
ב אדר ב' התשפד
(12.03.2024)
בפרשת השבוע משה עושה חישוב מדוקדק לאן הלך כל הכסף והזהב שנתרם למשכן. המדרש אומר שהוא עשה את זה כדי שלא יגידו עליו ליצני הדור שלקח חלק מהרכוש לעצמו. גם יוסף מביא את כל הכסף לבית פרעה כשמשפחתו מגיע אליו כדי שלא יחשדו בו. גם גבאי הצדקה נדרשים לכל מיני פעולות שלא יחשדו בהם שלוקחים לעצמם חלק מהכספים. רואים מפה מסר חשוב עד כמה אנו צריכים להיזהר בכספי ציבור, עד כמה צריך להיות נקיים מה' ומישראל
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
כה אדר א' התשפד
(05.03.2024)
בפרשת השבוע ויקהל רואים שהנשיאים מביאים את אבני השוהם ואבני המילואים לאפוד ולחושן, אלא שהתורה כותבת אותם בצורה כזאת: "הנשאם", ולא "הנשיאים". מה פשר הורדת האות י'?
הנשיאים חיכו שעמ"י יגמור לתרום וככה הם ישלימו את מה שחסר, אבל אומרים לנו הפרשנים שזאת הייתה עצלות. מנהיג צריך לתת אמון בציבור שלו שיתרמו הכל.
בנוסף- עיקרון נפלא מפה: כשנותנים למישהו ביקורת זה צריך להיות בצנעה וברמז, כמו פה בהורדת האות י', אבל כשמשבחים אותו אז זה בהרחבה, כמו שהתורה מפרטת על קורבנות הנשיאים בפרשת נשא.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
-
ד אדר א' התשפד
(13.02.2024)
החידושי הר"ים מגור אומר שכשאדם עומד בניסיון, הוא מקבל ניסיון גדול עוד יותר. כך תושבי גוש קטיף שעמדו בניסיונות הפיגועים קיבלו את ניסיון הגירוש הנורא.
קבוצת חסידים שהגיעה אל הרב איציק שבועות ספורים לפני הגירוש התפלאה מדוע אין הוא מבקש את הפיצויים שחילקו למי שדיווח על ביתו ורכושו. תשובת הרב איציק ועוד - פה בשיעור.
מדוע דווקא בצלאל הוא זה שעושה את הארון? רק הוא, צאצא של חור שנהרג כי לא הסכים לעשות את העגל, יוכל לעשות ארון וכרובים במחשבה טהורה לגמרי.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
כ שבט התשפד
(30.01.2024)
בהפטרת פרשת יתרו שנשמע בשבת הקרובה כתוב שהמלאכים מכסים את רגליהם עם 2 כנפיים. מדוע? אומר המדרש כי רגליהם דומות לרגל עגל, ולכן מכסים שלא להזכיר חטא העגל. מפה לומד ספר קרן לדוד- מה שכתוב לבקש תורה מרב שדומה כמלאך ה', הכוונה רב שאינו מזכיר פשעיהם של ישראל אלא יודע להוכיח בחכמה, כמו המלאכים שמכסים חטא העגל. ומכאן נלמד כולנו להיזהר בלשוננו ולהגיד רק דברים טובים על עם ישראל.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
יג שבט התשפד
(23.01.2024)
היום נתבשרנו על האסון הכבד בו נהרגו 21 מחיילינו, ומתחילת המלחמה מסרו נפשם מאות חיילינו הקדושים.
מסירות נפש היא תנאי לגאולה. הדבר הזה מופיע בפרשת השבוע האחרונה פרשת בא- לקיחת קרבן פסח במצרים, בפרשת השבוע שלנו פרשת בשלח- בקריעת ים סוף, בכניסה לארץ, בנס חנוכה ונס פורים, לאורך הגלות וכמובן כמובן בימינו. רק כשיש גבורה יהודית ונכונות למות על קידוש ה' - רק אז מגיעה הגאולה.
שנזכה לגאולה שלמה בקרוב וניצחון מוחץ נגד כל אויבנו!
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
ו שבט התשפד
(16.01.2024)
בהלכה מופיע שסדר הברכות על שבעת המינים הוא לפי הקרבה למילה ארץ בפסוק על שבעת המינים.
בגמרא במסכת ברכות מופיע שבשביל לקיים דבר זה צריך רגלי ברזל. מה פשר הדבר? הרב קוק בעולת ראיה מסביר שכמו שאנחנו מברכים על פרי שקרוב יותר למילה ארץ ככה האדם שקרוב יותר לארץ ישראל לקדושתה ולסגולתה יזכה לשלמות שמקבלים מהברכה.
בנוסף - מה עדיף להיות, אדם שחי פה רק כי כאן חייו או אדם שחיי בחו"ל ומודע לקדושת הארץ?
ומה עדיף להיות, מ"פ בצנחנים או דיין?
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
כח טבת התשפד
(09.01.2024)
בימים אלה אנו רואים גדודים רבים ששבים מהמלחמה בעזה.
צריך לדעת שכל מי שחזר משם הוא אינו אותו אדם. גם אם נשאר עם אותם דעות, מנהגים, דרך חיים ולא שינה כלום כלפי חוץ- כל אחד שחזר משם הוא טהור.
בשיעור הרב הביא כיוונים רבים מדוע הם טהורים. טהורים מצד טבילה במים וטבילה באש, טהורים בכך שהתכפרו חטאיהם. הם אינם מביאים קרבן תודה כי הקריבו את עצמם, ומי שראוי להנהיג הם אלו שהיו שם בקרב.
ואיך כל זה קשור לפיגוע בגוש קטיף, לשואה הנוראה ולשעבוד מצרים?
בנוסף- מה שאל המפקד את הרב איציק, ימים ספורים לפני שנהרג בקרב?
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
יד טבת התשפד
(26.12.2023)
יעקב אומר בברכות "לא יסור שבט מיהודה".
מדוע זכה יהודה למנהיגות ומלוכה? מיהו מנהיג? מהם התכונות הנדרשות ממנו?
רואים בפרשות האחרונות ואף בפרשות הבאות שיהודה (או שבט יהודה) זכה לאחריות בשני המובנים שלה:
אחריות במובן של אני אקח אחריות על הדבר הזה ואקדם אותו ואדאג שזה יקרה,
ואחריות במובן של אני לוקח אחריות על התקלה שקרתה ומוכן לשלם על זה מחירים.
זוהי מנהיגות. שנזכה למנהיגים כאלו בימינו.
ואיך כל זה קשור ללוחם בפלחו"ד שנלחם בעזה כבר חודשיים, ולכל אחד ואחד מאיתנו?
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
כג טבת התשל
(01.01.1970)
39 דקות
בפרשה רואים את הערבות הגדולה שיהודה לוקח על בנימין. אחריות ברמה מאוד גבוהה. יהודה יעשה הכל כדי שבנימין יחזור.
את הערבות הזאת אנחנו רואים היום בעזה - כל לוחם מוכן למסור נפשו כדי להציל את חברו.
הערבות הזאת של יהודה היא מה שגורמת ליעקב לשלוח אותו להקים בית מדרש, כי יעקב רוצה תורה תפילה ומעשים טובים שמושתתים על יסוד הערבות, שנעשים בשביל כלל ישראל ואיש למען רעהו.
סדרת שיעוריו של הרב איציק אמיתי במעגל השנה ופרשיות השבוע.
הועבר בישיבת אלון מורה בשנת תשפ"ד.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
כב כסלו התשפד
(05.12.2023)
רואים בהרבה מקומות בתורה שעם ישראל לא מוותר על אף אחד מבניו. גם בפרשת שבוע - יוסף הצדיק נמכר, וזה אירוע קשה שילווה אותנו לדורות.
הרב איציק סיפר סיפור מרתק על פגישה שלו עם הנער החטוף, לאחר שפגש את סבו עוד לפני כן, ו... ההמשך המרתק בתוך השיעור.
בנוסף עוד סיפורים מיוחדים מהשטח בפגישות עם חיילים והשאלות המיוחדות שהם שואלים.
סדרת שיעוריו של הרב איציק אמיתי במעגל השנה ופרשיות השבוע.
הועבר בישיבת אלון מורה בשנת תשפ"ד.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
עוד שיעור מיוחד של הרב איציק אמיתי עם סיפורים טריים מהשבוע האחרון מהמלחמה.
מדוע הכל בסדר? מה הייתה תשובתו של החייל הפצוע כשנשאל מה יעשה עכשיו?
האם מותר לחיילים לאכול מפירותיו של חקלאי העוטף שפונה?
מדוע כל חייל, עד אחרון החיילים, הוא קריטי גם אם כרגע לא עושה כלום?
ועוד ועוד ועוד.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
א כסלו התשפד
(14.11.2023)
בפרשת שבוע יעקב רוצה את הבכורה כדי לעבוד ולקדש את שם ה', למרות המחיר הכבד שכרוך בכך למשך כל הדורות.
בשיעור הרב מספר המון סיפורים טריים על חיילים ששאלו את הרב שאלות מיוחדות ונשגבות, הרוח הגדולה שנמצאת במלחמה.
שיעור מיוחד - מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ!
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
כג חשון התשפד
(07.11.2023)
בתורה רואים במלחמת מדין שעמ"י יצא למלחמה אפילו על נערה אחת, ככה גם פה שבוע שעבר ראינו מבצע מרגש לשחרור החיילת אורי מגידיש, הרב מספר באיזו סיטואציה מיוחדת הודיעו לו על זה ומה הוא עשה כתגובה.
מה תפקיד בחורי הישיבות והאזרחים בעורף בעת הזאת? ואיפה רואים את זה בתורה?
בנוסף סיפורים וחוויות שהיו לרב במילואים בחודש האחרון בעת המלחמה
שנזכה לישועות ולתקומת ישראל על אויביו!
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
ט חשון התשפד
(24.10.2023)
שיעור חזק ומיוחד על המלחמה! משיב נפש! הפיצו לחיילים ולאזרחים!
בשיעור הרב מדבר על האחדות שמתגלית בעם לאחר הפירוד שהיה קודם,
על הגבורה העצומה שיש לעם ישראל, על הרשעות הבלתי נתפסת של הערבים יימח שמם, שגרועים מהנאצים באכזריותם (אין פה תיאור של מעשי הזוועה, אלא דיבור כללי),
איך ממשיכים הלאה מהמצב הזה ומאיפה שואבים את הכוחות,
בנוסף הרב מספר חוויות מהמילואים של הרב בימים אלה,
ועוד תובנות, נקודות וחיזוקים לימים אלה.
בעז"ה ננצח!
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-