• israel

חיפוש לפי קטגוריה

empty label

הרב אמיר נכטשטרן

צעדים משמעתצעדים משמעתים על העדרות מתפילה בחט"ב 2

הרב אמיר נכטשטרן

שאלה

תודה לרב על תשובתו. יש לי מס´ שאלות ברשות הרב. 1. אם יש מצב שבו אנו רוצים לתקן אווירה כללית לא טובה שקיימת בתפילה ולכן אנו פועלים בעונשים חינוכים - למשל להשאר5 דקות לאחר התפילה לשיעור עם הרב שמעביר בנעימות-. אך ורק לפרק זמן מסוים כדי להביא את המצב לקנו, האם במקרה זה חשיבות האווירה הכללית שמשפיע עולה על היחס הפרטי. 2. דבר נוסף אחד הרמ"ים טען מפי ת"ח שאמר לו שמשום כבודה של תפילה אם לא נתיחס לתפילה במסגרת החטיבה בחשיבות רבה כמו שמתיחסים למתמתיקה התלמידים יזלזלו בתפילה ולכן צריך לנהוג מבחינת התיחסות משמעתית כמו במתמטיקה למנוע זלזול (הרי יגידו ממלא לא יקרה לי כלום). 3. שאלה אחרונה ענישה לא מתוך כעס ח"ו אלא מתוך שיחה רגועה והסבר על משמעות מעשיו ועל הפסדו העצמי ובנוסף קבלת הדין שהוא עבר על הכללים יכולה לדור בכפיפה אחת ?

תשובה

שלום, 1. ברגע שמגדירים פעולה כ"עונש", גם "עונש חינוכי", בדרך כלל משיג את ההפך מהמטרה. אפשר ללמוד 5 דקות אחרי התפילה, בנעימות, אך לומר שהדבר בא כדי לחזק את התפילה (ולא להזכיר כלל את המילה ´עונש´). 2. אחד הכללים שבידינו: כבוד נותנים ולא לוקחים. מתמטיקה, התלמידים לא מכבדים כלל, הם פשוט יודעים שללא ציון סביר לא יוכלו להמשיך הלאה בלימודים. דרישה לכבד את התפילה, כאמור, עלולה להביא ליותר זלזול, (כמו אבא הדורש מילדיו לכבד אותו, ודאי יגיעו לכך שהזלזול בו יגדל). אנו כולנו מצווים לתת כבוד: להורים, לרבנים, לתורה, ותפילה וכדומה אבל אמירה תובענית: "תנהגו כבוד לפחות כמו במתמתיקה", לא תועיל. אפשר להסביר, בגדר "לא תהא כהנת כפונדקית" לכן ראוי לכבד את זמן התפילה. 3. אפשר לנהל שיחה בוגרת, לא כמורה לתלמיד, אלא "בגובה העיניים", שבסופה ימליץ המורה על ענישה שהתלמיד יקבל על עצמו. אפשר להציע לתלמיד שהוא עצמו יקבל על עצמו קבלה מסוימת כדי לשפר את יחסו לתפילה או לערך אחר. הרב אליקים לבנון שליט"א www.yelm.co.il

התשובה נכונה ליום נתינתה

מומלצים