empty label
שאלה
שלום וברכה לרב התעורר דיון בצוות החינוכי בחטיבת הבניים בה אני ר"מ על דרכי ההתמודדות שלנו בהעדרות מהתפילה של תלמידים (מדובר בחטיבה אזורית (לא פנימיה) שבהם אליה מכל הישובים הדתים). אחד הרמ"ים אמר שאם שהוא נותן עבודה (הלכות תפילה) למי שנעדר יומים מתפילה,אחד הרמי"ם טען כנגדו שהוא לא מעניש רק מברר מידי יום מדוע לא מגיע לתפילה ואם זה לא מוצדק הוא מעיר לו על כך מה דעת הרב לגבי הטענות האלו ? .דבר נוסף היכן עומדת לשיקול דעתנו החינוכית האחריות של ההורים שאחראים לשלוח את ילדיהם כל בוקר לחטיבה ומה היחס שלנו כרמי"ם לכך כשהורה מוותר לבנו לקום מאוחר באופן תדיר ? תודה
תשובה
שלום, סוגיית התפילה היא בעיה כאובה כבר מזמן הגמרא, כפי שדרשו חכמים (ברכות ו:) ´כרום זלות לבני אדם´. דברים העומדים ברומו של עולם ובני אדם מזלזלים בהם. ומפרש רש"י, כגון תפילה העולה למעלה. הבעיה אצל תלמידים אינה רק בעיה שלהם, אלא של המבוגרים, אולי גם ההורים, ממילא הדברים מוקרנים על הבנים. ללמוד הלכות תפילה, זה דבר נצרך תמיד ולא רק למי שנעדר מהתפילה. ככלל, ענישה בדבר זה אינה יעילה, מפני שהילד, הנער, לא ילמד מכך להתפלל כראוי אלא אולי נצליח "לאלף" אותו להגיע לתפילה. אך ברגע שלא יהא חייב, יחדל מכך. לכן, נראה שהדרך הנכונה היא, כאמור, לקחת סדר קבוע ללימוד הלכות תפילה. אולי אפילו להתחיל ברמב"ם, שהוא בהיר וצלול. ומתוך כך להגיע להשוואות, ע"י פוסקים כמו חיי אדם לאשכנזים, בן איש חי לספרדים, וכדו´. בנוסף, במקום להעניש, לנקוט בצעד הפוך: לתת בונוס למי שמגיע בזמן לתפילה, אם ע"י תוספת בציון במקצועות הקודש או משהו דומה. הבונוס כוונתו להבהיר לתלמיד עד כמה המורה מייחס חשיבות לתפילה, וע"י כך יש מסר ברור, תשדיר: תפילה היא דבר חשוב מאוד! עד כדי כך שהמורה מוכן להוסיף ציון על תפילה ראויה. הר"מ אשר מעיר לילד על העדרותו, יכול להמשיך בכך, אבל להעיר לא מתוך הקפדה עליו, אלא מתוך אהבה ודאגה לגידול הבריא שלו, לבנין הרוחני של הילד, אשר אם התפילה לא תהא חלק ממנו, הוא ילקה בחסר. בונוס, אהבה, דאגה אמיתית לעתיד עשויים להביא לשיפור המצב. הרב אליקים לבנון שליט"א www.yelm.co.il
התשובה נכונה ליום נתינתה