empty label
שאלה
בס"ד לכבוד הרב אליקים לבנון שליט"א, א. יותר קל לי להתרכז בלימוד כאשר אני לומד בשקט ללא הוצאת קול והנעת השפתיים. האם עדיף להתאמץ וללמוד בדיבור למרות שהדבר יפגע לי בריכוז? ב. באיזה מרחק אפשר לעבור לפני/מאחורי/ליד אדם שמתפלל,ומה הדין אם מפריד ביננו רהיט כלשהו, ובאיזה גובה הוא צריך להיות? האם הדין שונה כאשר זה מעכב אותי בהרבה או כאשר הוא מתפלל באמצע המעבר? ג. רבים נוהגים לומר "ויכולו" בשניים בטענה שזו עדות, האם יש עניין לעשות כך?
תשובה
א. כאשר תרגיש שהלימוד בשקט טוב לך, אל תנסה ללמוד בקול "בכח". ברור לי, שלאחר זמן, כאשר תוסיף עוד ועוד חיבור ללימוד, יבוא מעצמו הרצון ללמוד בקול. ב. כך נאמר בשו"ע סימן קב´ סעיף ד´: אסור לעבוד כנגד המתפללים, בתוך ארבע אמות. ודוקא לפניהם, אבל בצידיהם מותר לעבור ולעמוד. שני טעמים נזכרים בפוסקים. האחד, מפני שמפריע לו לכוון. השני, מפני שכאילו מפסיק בינו לבין השכינה (משנ"ב ס"ק טו). יש מתירים ללכת בצד המתפלל, גם אם זה בצידו מקדימה. ויש מתירים רק אם זה בצד, בקו העימדה של המתפלל, ולא מקדימה. אדם הבוחר להתפלל במעבר, ויודע שע"י כך יעכב אחרים מלעבור, "איהו אפסיד אנפשיה", הוא הפסיד לעצמו, ומותר לעבור מול פניו. אם יש מחיצה בגובה 10 טפחים= 80 ס"מ, זה נחשב רשות אחרת, ומותר לעבור. (יש דעה אוסרת. באר היטב ס"ק ו). המשנ"ב בביה"ל נוטה להתיר אם המתפלל מכסה ראשו בטלית. ג. בסימן רס"ח ס"ק יט, כותב המשנ"ב ש"טוב לומר ויכולו לפחות בשנים. וי"א יחיד יכול לומר, ויתכוון לא לשם עדות אלא כקורא בתורה". הרב אליקים לבנון שליט"א www.yelm.co.il
התשובה נכונה ליום נתינתה