empty label
שאלה
בס"ד בשבוע שעבר קניתי לחברי ציצית מהודרת יותר לשבת.. הציצית עם החוט הכחול... רציתי לדעת האם יש בזה הידור מיוחד? יש האומרים כי החוט הכחול לא נותן כלום ... בברכה ותודה .
תשובה
שלום וברכה, אני מבין שמדובר בציצית עם פתיל תכלת (שצבעו דומה בד"כ יותר לכחול "עמוק" מאשר התכלת המוכר). על מצוות ציצית בשלמותה נאמר בתורה: "ועשו להם ציצית על-כנפי בגדיהם, לדורתם* ונתנו על-ציצת הכנף, פתיל תכלת. והיה לכם לציצת, וראיתם אתו וזכרתם את-כל-מצות ה´, ועשיתם אותם" (במדבר טו´) לצערנו, במהלך החורבן והגלויות נפסקה המסורת ביחס לזיהוי התכלת ומניין יש להפיקו. ידועות מספר עובדות שבעזרתן ניסו בדורות האחרונים תלמידי חכמים עם אנשי מדע לזהות את החלזון שממנו מפיקים את הצבע ואת דרך הפקתו, וישנן מספר שיטות לכך. כיום ישנה שיטה מרכזית שלה מספר ראיות וסימוכים מדעיים, שלטענתה זהו התכלת שבו יש לצבוע את פתיל הציצית (כמה פתילים מתוך ה-8 - תלוי במספר דיעות ושיטות בפוסקי ההלכה). אבל, לצערנו, אי אפשר לדעת בודאות ששיטה כלשהי אכן צודקת, מאחר והמסורת התנתקה [וכל מה שננסה יהיה בגדר השערה (מסתברת יותר או פחות) אך לא ודאות!] לכן, יש פוסקים המעודדים (ואולי גם מחייבים) ללכת עם פתיל התכלת, ויש שאינם רואים בכך פסול (אם לא יועיל לא יזיק, ואין הציצית נפגעת מהצביעה ב"תכלת" הזו, גם אם איננו התכלת האמיתית). לעומתם, ישנם פוסקים המתנגדים לשינוי וחידוש מסורת שדורות קודמים לא נהגו בה (גדר של "יוהרא" בלשון הפוסקים). אחרים, כפי שצויין לעיל, מתנגדים באופן עקרוני לזיהוי כזה או אחר, מאחר שהמסורת החסרה תוכל להיות מושלמת בודאות רק ע"י נביא ולא מתוך ראיות כאלו או אחרות, שלעולם - גם אם נראות נכונות - יהיו ב- 99% ולא ב- 100%, כי תמיד אפשר שיתגלה משהו חדש שלא ידוע לחוקרים כיום וכו´. לדעה זו, לא מקיימים מצוות בערך, בסגנון של "אם לא יועיל - לא יזיק", בסגנון של הסתברות. אם אין ודאות - אין צורך בכך (ואולי זה מזיק להמשך המחקר והלימוד לחיפוש אופציות נוספות). למעשה, כל אחד ינהג ע"פ רבותיו ומוריו. בברכה אמיר
התשובה נכונה ליום נתינתה