empty label
שאלה
שלום . אבקש לדעת אם הדלקת נרות בחנוכה בכוסיות מצופות בזהב נחשב מדרגה ראשונה- בהידור ? או שזה לא משנה אם הכוסיות יהיו של זכוכית על גבי חנוכיית זהב או כסף ? תודה
תשובה
לדלית שלום, מיוחדותו של נס חנוכה היתה בהידור שבו נעשה, כפי שיובא להלן - ולכן מצאנו בהלכות חנוכה מנהג שאינו מוכר כל כך בהלכה: חלוקה למדרגות בקיום המצווה של עיקר הדין, רמת מהדרין, ומהדרין מן המהדרין, ולפי זה נקבעת כמות הנרות ומספר החנוכיות שמדליקים בכל בית. אבל, נשים לב: מה היה ההידור בנס החנוכה? כשלא נמצא שמן טהור, שלא נטמא ע"י אותם צוררים, מצד הדין אפשר היה להדליק גם בשמן טמא, ע"פ הכלל ההלכתי ש"טומאה הותרה בציבור", וכשכל הציבור טמא - אפשר לפעול גם מתוך טומאה. אבל הנס המיוחד והמהודר היה שנמצא פך שמן טהור, והשימוש בו התאפשר למשך כל הזמן הנדרש ליצר שמן טהור (=8 ימים). דהיינו, ההידור היה ביחס להדלקה ולשמן, ביחס לרוח- לאור. אך מה ביחס לכלי, לחומר, למנורה שבה הודלקו הנרות בביהמ"ק? כאן מצאנו דבר מעניין: חלכמים מתארים לנו את הדרך שבה נקטו בית חשמונאי (מס´ ר"ה דף כד´ ב´): בתחילה השתמשו בשיפודים של מתכת שהיו מחופים בבעץ (=בדיל), ובהמשך, כשהעשירו, עשו מנורה של כסף, ורק לבסוף הצליחו לעשות מנורת זהב. אם כן, [עיקר ההידור בחנוכה הוא בשמן, ולא במנורה,] וכך גם נראה בהלכות החג, שההידור מתייחס למספר הנרות ובני הבית המדליקים, ולא לחנוכיה וממה היא עשויה. (המקור לדברים מופיע בהרחבה באגרת של הרב קוק זצ"ל, המופיעה באגרות ח"ג עמ´ עה´) אעפ"כ, למדנו בדברי חז"ל עיקרון חשוב נוסף ביחס לדרך קיומן של המצוות: "זה אלי, ואנוהו - [התנאה לפניו במצות]: עשה לפניו סוכה נאה, ולולב נאה, ושופר נאה, ציצית נאה, ספר תורה נאה וכתוב בו לשמו בדיו נאה, בקולמוס נאה.." (מס´ שבת קלג´ ב´) א"כ, יש בהחלט מקום להשתמש בכלים נאים ומהודרים, ובודאי שההידור גם בחנוכיה הוא משמעותי. בברכה אמיר