empty label
שאלה
האם יש "שיויון" בין ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל? או שאחד החלקים קודם לשאר? (לפי הרב קוק..) תודה רבה!!!
תשובה
שלום וברכה קשה מאד לומר האם אחד מן החלקים קודם לשאר. המשל לכך הוא חלקים מרכזיים בגופו של אדם, הלב המח והכבד (למשל). כל אחד מבין שאי אפשר להתקיים בלי לב, כשם שאי אפשר לחיות בלי מח או כבד. האם אפשר לשאול מי מהם קודם, מי מהם חשוב יותר ? בתקופות שונות יש חשיבות גדולה יותר, עיקרית יותר לאחד מן החלקים. הרב חרל"פ (תלמידו המובהק של הרב קוק) כותב בספר "מעיני הישועה", בפרק מ"ה - הנקודה העקרית: [בכל תקופה ותקופה ישנה נקודה מיוחדת שדרך הנקודה ההיא מאיר כל הטוב ומתוכה מתנוצצים כל קיומי התורה והמצוות שבתקופה ההיא. שיודעים הם שאם יעכבו בעד הפרחתה של הנקודה ההיא ימנעו בזה את כל השפעת האורה והקדושה שבאה דרך הצנור הלזה. הנקודה העקרית והמקור שממנו שאבו ישראל את חיי הקדושה שלהם בימי החשמונאים היתה בדברים שבהם מתגלה התיחדותם של ישראל כמו מצות מילה שמיוחדת לישראל, וכן שבת "גוי ששבת חייב מיתה", וכן חדש שבכח בי"ד לשלוט על הטבע כדברי הירושלמי (פ"א דכתובות) שאם קדשו בי"ד את החדש ונולד ולד של ששה חדשים הרי הוא חי, שעל ידי קידוש בי"ד חשוב הוא בן שבע. ועל כן היתה כל ההתקוממות של היונים לבטל אלו השלשה דברים. ובעקבתא דמשיחא הנקודה העקרית היא ארץ ישראל וממנה נובע הכל ומבלעדי ההתאחזות בה אין שום השפעה של קדושה בעולם, ואין פלא אם כל העמים רוצים לעכב בעד ביאתם של ישראל בארץ הקדש והתקשרותם בה, וכל כובד ההתנגדות שלהם היא בעיקר על הנקודה הזאת."] ואנחנו רואים בעיננו שהיום מי שיותר חשובה לו ארץ ישראל בדרך כלל הוא גם משתדל יותר במצוות אחרות, בצניעות, בדיבור לשון הרע, בתפילה ותורה, ומי שמוותר בקלות על ארץ ישראל, הוא גם פחות משתדל בשמירת מצוות. כלומר, כפי שכתב הרב חרל"פ, שפע הקדושה יורד לעולם בזמן הזה, בזמן של תחילת הגאולה, דרך הצינור של ארץ-ישראל. אני מפנה אותך לתשובה נוספת שעניתי בנושא, (למרות ששם השאלה הגיעה מכיוון אחר): http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=82767 המצפה לישועת ד´ יעקב סביר
התשובה נכונה ליום נתינתה