• israel

חיפוש לפי קטגוריה

empty label

רבני ישיבת אלון מורה

אפרים ומנשה- מי קודם?

רבני ישיבת אלון מורה

שאלה

מדוע יעקב מסכל ידיו במקום להחליף את מקום הנכדים

תשובה

שלום רב! שאלה חשובה שאלת וזכית לכוון לדעת חכמים. הנצי"ב מוולוז´ין בפירושו "העמק דבר" לתורה שואל את שאלתך. אני ממליץ לך לקרוא את התשובה בעצמך בבראשית פרק מח פסוק יד ד"ה שכל את ידיו". אך אכתוב לך את העיקרון הכללי של התשובה. מצד האמת, אם יעקב היה רוצה להעדיף את אפרים על מנשה, היה פשוט צריך להחליף את המקומות של הבנים. אלא שיעקב ככל הנראה רצה להשאירם בכוונה עומדים במקומותיהם, ולהחליף רק את הידיים. הרגליים מסמלות את הצד של ההרגל והטבע, ואילו היד את השכל והדעת של האדם. אם כן משמעות המעשה של יעקב היא להראות, שבצד הטבעי של העולם מנשה עדיין יהיה קודם תמיד לאפרים. לכן השאיר יעקב את מנשה מול רגל ימינו. אך מהבחינה הרוחנית אפרים יהיה יותר ממנשה. לכן החליף יעקב את ידיו ושם את אפרים לפני מנשה. בתשובתו הנצי"ב מוכיח שבכל המקומות שקשורים לעולם הטבע והנהגת הטבע ,מנשה הוא הראשון.כך למשל במנייו בנ"י לפני הכניסה לארץבערבות מואב. באותו זמן כמעט והפסיקה הנהגת הנס של הקב"ה שייתה במדבר, לכן מנשה הבכור מוזכר ראשון. לעו"ז במנייו בני ישראל ליד הר סיני, שהייתה שכינת הקב"ה מצויה עליהם, אפרים קודם למנשה. זהו יסוד התשובה ואני מקווה שהדברים אכן ענו לשאלתך בברכה ברק

התשובה נכונה ליום נתינתה

מומלצים