empty label
שאלה
אנו מצווים לשמוח בחגים ע"פ הפסוק "ושמחת בחגך" אם אנו מצווים על שמחה בכל החגים במה מיוחד הציווי של השמחה בפורים (במה שונה השמחה בפורים משמחה בשאר החגים)? תודה רבה מראש :)
תשובה
שלום רב! לכל חג ומועד במעגל השנה היהודי יש אור מיוחד ותכונה מיוחדת. כדי לשמוח באותו זמן, עלינו להבין מה הישועה והמאורע שהתרחש בעם ישראל באותה תקופה. הסיבה לכך, היא מכיוון ששמחה יכולה לנבוע רק מתוך שלימות והתחברות מוחלטת. לכן חשוב בכל מועד לעמוד על תכונתו ולהתחבר אל אותה נקודה. השמחה המיוחדת של חג פורים, באה על ההצלה הגדולה שהייתה לעם ישראל. המן הרשע שהיה מזרע עמלק רצה לכלות את כל עם ישראל בכל מקום שהם. לא להמיר את דתם או לבטל חלק מן התורה אלא לחסל פשוטו כמשמעו. מצב כזה של גזרת שמד מוחלטת לא היה בעם ישראל. לכן השמחה בפורים באה על כך, שבמקום שיכלו את כל עם ישראל, הקב"ה היצלנו והפך את גורלנו. מהפך מוחלט כזה היה רק בפורים ולכן השמחה שבו מיוחדת משאר המועדים. ההצלה בפורים הייתה לגוף של עם ישראל שלא הושמד ולא על הצד של הנפש הישראלית. לכן מצוות החג קשורות לחיזוק הגוף. יש מצוות משתה ושימחה שהיא לגוף.גם מצוות שתיית היין היא כדי לסלק כביכול את הדעת מן האדם שלא יוכל להבחין בין ברוך מרדכי ארור המן. כך נשאר האדם רק עם גופו שניצל מן הגזירה מבלעדי השכל שמסתלק עם ההתבסמות. בחנוכה למשל היוונים לא רצו להשמידנו אלא רק שנמיר את דתנו. לכן עיקר מלחמתם הייתה על נפש ישראל ולא על הגופים שלהם. ממילא אין מקום כמו בפורים לחזק את הגוף גם בחנוכה, כי לא זה הייחוד שלו. וכך גם בשאר המועדים. בפסח אנו שמחים מתוך התחברות לגאולת ישראל ממצרים והפיכתם לעם. בשבועות אנו שמחים על מתן תורה לעם ישראל. בראש השנה על המלכת הקב"ה בעולם וכן הלאה. "כל זמן מאיר בתכונתו" אמר הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל ומתוך ההתחברות ששלנו לאותו אור מיוחד, מתגלה גם שמחה מיוחדת. מועדים לשמחה וחגים וזמנים לששון ברק
התשובה נכונה ליום נתינתה