• israel

חיפוש לפי קטגוריה

empty label

הרב אליקים לבנון

אוכל שהתבשל עם בשר לא חלק

הרב אליקים לבנון

שאלה

שלום כבוד הרב,
חיילים שמקפידים לאכול בשר חלק, ובסיר החמין הכללי הבשר אינו חלק, האם מותר להם לאכול משאר התבשיל כמו שעועית, ביצים, תפו"א וכו', מלבד הבשר?

תשובה

דין חלק תלוי בבדיקות הריאה. בשו"ע יורה דעה בסימן ל"ט פוסק המחבר, שחייבים לבדוק את הריאה לאחר שחיטת הבהמה, ומי שאינו בודק הוא 'פורץ גדר וישכנו נחש'. אם נמצאו סירכות בריאה, כלומר, הידבקויות של הריאה לצדדים, חוששים לנקב בריאה. לפי המחבר, אין להתיר את הבהמה אם נמצאו סירכות. לעומתו, הרמ"א פוסק שאפשר לנתק בזהירות את הסירכות, ולבדוק שאין בהם נקב והבהמה מותרת. זה ההבדל בין בשר חלק ללא סירכות ובין לא חלק, שהפרידו את הסירכות. לדעת המחבר בשר לא חלק אסור באכילה. הפוסקים הספרדים כותבים שהמחבר החמיר על הבשר עצמו ועל מה שנתבשל עמו, כמו חמין עם הבשר. אולם, יש בין הפוסקים הספרדים המתירים את מה שהתבשל עם בשר לא חלק. גם המחבר מודה, שאם בישלו בשר לא חלק בסיר, ואח"כ בעודו בן יומו בישלו בו דברים אחרים, הם מותרים באכילה.

למעשה:
ספרדים - אם יש להם אפשרות לאכול דברים אחרים - עדיף.
אם זה התבשיל היחיד – בשירות הצבאי אפשר לסמוך על המתירים, ולאכול את הדברים האחרים שבושלו בחמין כמו השעועית והחיטה.
אשכנזים - גם אלה שבאזרחות מהדרים לאכול חלק, מאחר וזה הידור רשאים לאכול בצבא גם בשר לא חלק. כמובן שיאכלו את שאר התבשילים שבושלו איתו.

מומלצים