שאלה
שלום כבוד הרב,
מה הדין כשחבר חילוני מבקש מחייל דבר שאסור להשתמש בו בשבת, כגון: קומקום, מצית וכדו'?
האם יש שינוי בין חייל למפקד בדבר זה? (לדוגמא – מפקד שמבקשים ממנו חוטי שיפצור בשבת).
תשובה
א. הרמב"ם בספר המצוות, לא תעשה רצ"ט, ובהל' רוצח פי"ב, הי"ד כותב, שכל מי שמחזק ידי עוברי עבירה "...שהוא עיור ואינו רואה דרך האמת מפני תאוות ליבו, הרי זה עובר בלא תעשה שנאמר: 'ולפני עור לא תתן מכשול'".
למדנו במסכת עבודה זרה סוף דף ו' ע"ב, ותחילת דף ז' ע"א: "והתניא: אמר ר' נתן: מנין שלא יושיט אדם כוס של יין לנזיר, ואבר מן החי לבני נח? ת"ל, ולפני עור לא תתן מכשול"
מסקנה: אסור לסייע לדבר עבירה, ע"י מכשיר שבעזרתו יעבור החבר עבירה.
ב. חכמים מחלקים במושיט יין לנזיר, בין 'חד עברא דנהרא' ל'תרי עברא דנהרא'.
אם מפריד נהר בין היין לנזיר, וזורקים לו יין, זה "לפני עיור" - לאו מדאוריתא.
אם הם באותו צד של הנהר, כלומר, הנזיר יכול להשיג בעצמו ואני רק מסייע לו, יש ראשונים האומרים שזה איסור מדרבנן (מסכת שבת דף ג' ע"א, תוד"ה 'בבא דרישא'), ויש אומרים שאין כלל איסור.
אבל לכו"ע, ראוי שלא לתת לו, כי יש בכך מסייע לדבר עבירה, אע"פ שאין זה איסור מפורש.
ג. אולם, כל זה אמור כאשר מושיט יין לנזיר, או אבר מן החי לבני נח, ששם אין למקבל מה לעשות עם הדבר, אלא לעבור עבירה. אבל, אם אדם משאיל לחברו קומקום במהלך השבוע, הרי השימוש בו בימי חול מותר, והמשאיל צריך לבקש, להשתמש רק בימות החול. גם אם בפועל החייל המקבל לא יקפיד על כך, וישתמש בו בשבת, אין עבירה על המשאיל.
ד. אין הבדל בין מפקד לחייל. אם נותנים לו את הכלי לשפצור [חוט, מכשיר וכד'] בתחילת השבוע, חזקה שעד שבת יסיים.
אם מבקש ביום שישי, יש לדחות אותו בתירוץ כלשהו, ולומר לו, שאתה מקווה שבמוצ"ש תוכל לתת לו. (אם הדברים יכולים ליפול על אוזניים קשובות מצד החייל, ניתן אף להסביר את המורכבות ואת הסיבה האמיתית לסירוב, אך הכל לפי המקרה והאנשים).