שאלה
שלום כבוד הרב,
כאשר חיילים יוצאים בשבת לפעילות, בגיזרה או מחוצה לה, מה מהדברים הבאים שמעבר לציוד הלחימה מותר להם לקחת:
♠ אוכל ושתיה
♠ צ'וקולוקים
♠ יין לקידוש
♠ חלות
♠ נייר טואלט
♠ סידור / חומש
תשובה
האיסורים הכרוכים בלקיחת חפצים:
א. הוצאה מרשות לרשות.
ב. הוצאה מחוץ לתחום.
ג. מוקצה.
כלל בידינו: "פיקוח נפש דוחה שבת".
לכן, כל חפץ הדרוש לצורך ביטחוני, מותר לקחתו.
בתוך כלל זה:
♠ אוכל - חלות, מזון מבושל ובקבוקי שתיה.
♠ סוכריות ופיצוחים (דרושים לשמירת העירנות).
♠ נייר טואלט - דרוש לפעילות תקינה.
מרכיבים אחרים, אמנם הם חלק מ'הפק"ל הדתי' אך אינם נצרכים לפעילות הביטחונית, ולכן לכתחילה יהיה אסור לחייל לקחת אותם לפעילות בשבת. וכך הפירוט:
יין לקידוש - אינו נדרש לצורך אוכל, שהרי אפשר לעשות קידוש על החלות. בנוסף, גם אם אין יין ואין חלות לקידוש, יהיה מותר לחיילים לאכול את סעודתם, שהרי כידוע 'הצבא צועד על קיבתו'.
סידור וחומש - יש בהם צורך רוחני אך אין בהם צורך ביטחוני.[1]
עם זאת יש לציין, שהחפץ חיים בסיפרו "מחנה ישראל" עוסק בשאלה, לגבי יהודי שגייסו אותו לצבא הפולני או הרוסי, איזה ציוד מותר לו לקחת איתו בשבת. החפץ חיים מביא בדבריו את ההלכה הנזכרת בשו"ע בסימן שכ"ח סע' י"ג, שם מובא שאם נפל תינוק לים ודייג פורש רשת להעלותו, הוא זוכה בדגים שעלו ברשתו יחד עם התינוק. מכאן מסיק החפץ חיים, שאם אדם עושה פעולה שיש בה הצלת חיים, מותר לו להוסיף פריטים לטובת עצמו.
ע"פ היתר זה, אם חייל מרגיש צורך להביא עימו גם סידור / חומש ואפילו יין לקידוש, והוא לוקח הכל באותו תיק, כך שאין בכך פעולת הוצאה נוספת, יכול להסתמך על היתר זה של החפץ חיים.
[1] הלימוד אינו מועיל ישירות לשמירה. טלטול הספר כרוך בהעברה מרשות לרשות ולכן לכתחילה לא ייקח ספר, אבל אם חושש להירדם (דבר שכמובן יפגע בביטחון), ומעריך שהקריאה בספר תועיל לעירנותו – מותר לו לקחתו.