שאלה
שלום כבוד הרב,
א. מה מוגדר כלי לנטילת ידיים לסעודה? (שלוקר, מימייה, בקבוק, ברז שמחובר לעוקב מים).
ב. כלי ששתו ממנו, מה דין המים הנותרים בו לנטילת ידיים?
תשובה
א. לעניין נטילת ידיים לסעודה לכו"ע צריך כלי שלם, מים הבאים מכֹח גברא וכלי שיכול לעמוד,
ולכן הדין בנטילה זו:
♠ כוס חד פעמית - כשירה.
♠ כלי פגום, סדוק, או ששפתו פגומה - אמנם לפעמים כשר דרך הפגם, אבל לא תמיד, ולכן יש להקפיד על כלי שלם.
♠ מימייה - כשירה לנטילת ידיים.
♠ כל בקבוק ואפילו עם פה קטן (כמו קולה) - כשר לנט"י (עיין סימן קס"ב משנ"ב ס"ק ל' וכן בסימן קנ"ט ס"ק סד', שמשמע שאפשר ליטול בקילוח דק).
♠ שלוקר - פסול לנטילה, הואיל ואינו יכול לעמוד.
♠ אם אין כלי לנט"י לסעודה - אפשר בדיעבד ליטול מברז מים רגיל וה"ה לברז עוקב, ע"י פתיחה וסגירה בכל נטילה. הסיבה לכך היא שאע"פ שאין כאן כלי לנטילה, מ"מ יש בנטילה כזו כֹח גברא ע"י הפתיחה המחודשת בכל נטילה.
ב. גם אם שתו מכלי מסוים, המים שנותרו בו כשרים לנטילות ידיים השונות, ואפילו לנט"י לסעודה.