שאלה
שלום כבוד הרב,
בבסיס בו מצוי טבח גוי:
א. מהם הדינים והדגשים ההלכתיים שצריכים לשים לב אליהם? (בישול, אפיה והכשרת כלים מבישול עכו"ם).
ב. כאשר טבח יהודי אומר שהגוי לא הדליק את האש או שלא בישל האם ניתן לסמוך עליו?
ג. האם שייך או רצוי לעשות 'אקט חינוכי' כנגד בעיה זו? אם כן כיצד?
תשובה
א.
♠ בבישול - נחלקו המחבר והרמ"א: הרמ"א פוסק שדי במעשה קל של ישראל כדי להתיר בישול, כגון הדלקת אש, וגם אם הגוי מניח אח"כ את הסיר, התבשיל מותר.
לשיטת המחבר, לא משנה מי הדליק את האש, העיקר שישראל יניח את הסיר על האש, או יכניס את התבנית לתנור
♠ באפיה - גם המחבר מודה לרמ"א.
♠כלים - כלי שבישל בו עכו"ם, יש מחלוקת האם הכלי נאסר מחמת הבישול, או שלא גזרו על כלים. עפ"ז בדיעבד, תבשיל שבושל ע"י ישראל בכלי שעכו"ם בישל בו, ניתן להתירו.
ב. אם זהו מטבח שיש בו סדר ורואים שהטבח שולט במצב, אפשר להאמין לו.
אולם, אם הטבח אינו שולט ויש אי סדר במטבח, אי אפשר להאמין לו מפני שיתכן שהוא באמת חושב שישראל הדליק את האש, אבל הוא אינו יודע, מאחר ואינו שולט במצב.
ג. האקט שניתן לעשות הוא, לדרוש לאכול מקופסאות שימורים או לדרוש מנות שלא מבושלות. לפנות בתלונה, לצערנו, קשה בזמן הזה, כי כל טענה על כך שטבח גוי פסול, עלולה להיתקל בקיטונות של שנאה ואיבה, וככל הנראה התלונה לא תטופל.