במעגל השנה ופרשיות השבוע - תשפ"ד - הרב איציק אמיתי
-
בפרשתנו כי תצא מופיעה פרשיית בן סורר ומורה. חז"ל מלמדים אותנו שבן סורר ומורה מעולם לא היה ולא יהיה אלא הוא נכתב כדי לדרוש ולקבל שכר. אז מה אנו יכולים ללמוד ממנו?
בשיעור הרב הביא את דבריו המופלאים של השם משמואל, שלומד מבן סורר ומורה את חשיבות הראשית, ההתחלה של כל דבר. איך שאדם פותח את היום / השנה / חיי הנישואין שלו / בר המצווה שלו - כך זה יקרין וימשיך הלאה.
בנוסף נשאלת השאלה- מדוע דווקא במקרה של בן סורר ומורה חוששים שלא יעשה תשובה? הרי אפילו לפושעים גדולים יש הזדמנות לחזור בתשובה!
על כך עונה השם משמואל תשובה מופלאה.
ובנוסף - מה אמר הרוצח מבית הכלא לרב איציק על החיבוק שקיבל ממנו? ומהם העצות שהרב אמר בשיעור לחתנים?
תקציר על השיעור
-
האור החיים הקדוש אומר בפרשתנו פרשת כי תבוא שכשאדם עושה מצווה שבדורות שלפניו לא יכלו לקיים אותה, לא הוא לבדו עושה את המצווה אלא כל אבותיו מהדורות הקודמים שותפים איתו במצווה ועוזרים לו.
איך כל זה קשור לחיילים בצוק איתן? ומה אמר להם הרב איציק רגע לפני הכניסה לעזה?
הלימוד שמלמדנו האור החיים הקדוש נותן לנו כוח בכל דבר שאנו עושים כיום- מלחמות ישראל, יישוב הארץ, ובמהרה בימינו בניין בית המקדש השבת הסנהדרין ועוד ועוד- לא אנו לבד מקיימים את המצווה אלא דורות שלמים נמצאים איתנו ועוזרים לנו.
תקציר על השיעור
-
בשו"ע כתוב שגם אדם שבמשך השנה קונה פת ממאפיות של גויים, שימנע מזה בעשרת ימי תשובה.
לכאורה מה פשר ההצגה הזאת? על מי אנחנו עובדים?
בשיעור הרב מסביר שזה לחזור אל עצמנו, לראות מה השאיפה הכללית, ולכן בעשרת ימי תשובה תחמיר יותר מהרגיל. בכל הדברים.
וגם- מה אומר החיי אדם לאדם שאומר "סה"כ אני דוס ומקפיד על המצוות"?
תקציר על השיעור
-
שיעור חזק ומיוחד על המלחמה! משיב נפש! הפיצו לחיילים ולאזרחים!
בשיעור הרב מדבר על האחדות שמתגלית בעם לאחר הפירוד שהיה קודם,
על הגבורה העצומה שיש לעם ישראל, על הרשעות הבלתי נתפסת של הערבים יימח שמם, שגרועים מהנאצים באכזריותם (אין פה תיאור של מעשי הזוועה, אלא דיבור כללי),
איך ממשיכים הלאה מהמצב הזה ומאיפה שואבים את הכוחות,
בנוסף הרב מספר חוויות מהמילואים של הרב בימים אלה,
ועוד תובנות, נקודות וחיזוקים לימים אלה.
בעז"ה ננצח!
תקציר על השיעור
-
בתורה רואים במלחמת מדין שעמ"י יצא למלחמה אפילו על נערה אחת, ככה גם פה שבוע שעבר ראינו מבצע מרגש לשחרור החיילת אורי מגידיש, הרב מספר באיזו סיטואציה מיוחדת הודיעו לו על זה ומה הוא עשה כתגובה.
מה תפקיד בחורי הישיבות והאזרחים בעורף בעת הזאת? ואיפה רואים את זה בתורה?
בנוסף סיפורים וחוויות שהיו לרב במילואים בחודש האחרון בעת המלחמה
שנזכה לישועות ולתקומת ישראל על אויביו!
תקציר על השיעור
-
בפרשת שבוע יעקב רוצה את הבכורה כדי לעבוד ולקדש את שם ה', למרות המחיר הכבד שכרוך בכך למשך כל הדורות.
בשיעור הרב מספר המון סיפורים טריים על חיילים ששאלו את הרב שאלות מיוחדות ונשגבות, הרוח הגדולה שנמצאת במלחמה.
שיעור מיוחד - מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ!
תקציר על השיעור
-
עוד שיעור מיוחד של הרב איציק אמיתי עם סיפורים טריים מהשבוע האחרון מהמלחמה.
מדוע הכל בסדר? מה הייתה תשובתו של החייל הפצוע כשנשאל מה יעשה עכשיו?
האם מותר לחיילים לאכול מפירותיו של חקלאי העוטף שפונה?
מדוע כל חייל, עד אחרון החיילים, הוא קריטי גם אם כרגע לא עושה כלום?
ועוד ועוד ועוד.
תקציר על השיעור
-
רואים בהרבה מקומות בתורה שעם ישראל לא מוותר על אף אחד מבניו. גם בפרשת שבוע - יוסף הצדיק נמכר, וזה אירוע קשה שילווה אותנו לדורות.
הרב איציק סיפר סיפור מרתק על פגישה שלו עם הנער החטוף, לאחר שפגש את סבו עוד לפני כן, ו... ההמשך המרתק בתוך השיעור.
בנוסף עוד סיפורים מיוחדים מהשטח בפגישות עם חיילים והשאלות המיוחדות שהם שואלים.
סדרת שיעוריו של הרב איציק אמיתי במעגל השנה ופרשיות השבוע.
הועבר בישיבת אלון מורה בשנת תשפ"ד.
תקציר על השיעור
-
בפרשה רואים את הערבות הגדולה שיהודה לוקח על בנימין. אחריות ברמה מאוד גבוהה. יהודה יעשה הכל כדי שבנימין יחזור.
את הערבות הזאת אנחנו רואים היום בעזה - כל לוחם מוכן למסור נפשו כדי להציל את חברו.
הערבות הזאת של יהודה היא מה שגורמת ליעקב לשלוח אותו להקים בית מדרש, כי יעקב רוצה תורה תפילה ומעשים טובים שמושתתים על יסוד הערבות, שנעשים בשביל כלל ישראל ואיש למען רעהו.
סדרת שיעוריו של הרב איציק אמיתי במעגל השנה ופרשיות השבוע.
הועבר בישיבת אלון מורה בשנת תשפ"ד.
תקציר על השיעור
-
יעקב אומר בברכות "לא יסור שבט מיהודה".
מדוע זכה יהודה למנהיגות ומלוכה? מיהו מנהיג? מהם התכונות הנדרשות ממנו?
רואים בפרשות האחרונות ואף בפרשות הבאות שיהודה (או שבט יהודה) זכה לאחריות בשני המובנים שלה:
אחריות במובן של אני אקח אחריות על הדבר הזה ואקדם אותו ואדאג שזה יקרה,
ואחריות במובן של אני לוקח אחריות על התקלה שקרתה ומוכן לשלם על זה מחירים.
זוהי מנהיגות. שנזכה למנהיגים כאלו בימינו.
ואיך כל זה קשור ללוחם בפלחו"ד שנלחם בעזה כבר חודשיים, ולכל אחד ואחד מאיתנו?
תקציר על השיעור
-
בימים אלה אנו רואים גדודים רבים ששבים מהמלחמה בעזה.
צריך לדעת שכל מי שחזר משם הוא אינו אותו אדם. גם אם נשאר עם אותם דעות, מנהגים, דרך חיים ולא שינה כלום כלפי חוץ- כל אחד שחזר משם הוא טהור.
בשיעור הרב הביא כיוונים רבים מדוע הם טהורים. טהורים מצד טבילה במים וטבילה באש, טהורים בכך שהתכפרו חטאיהם. הם אינם מביאים קרבן תודה כי הקריבו את עצמם, ומי שראוי להנהיג הם אלו שהיו שם בקרב.
ואיך כל זה קשור לפיגוע בגוש קטיף, לשואה הנוראה ולשעבוד מצרים?
בנוסף- מה שאל המפקד את הרב איציק, ימים ספורים לפני שנהרג בקרב?
תקציר על השיעור
-
בהלכה מופיע שסדר הברכות על שבעת המינים הוא לפי הקרבה למילה ארץ בפסוק על שבעת המינים.
בגמרא במסכת ברכות מופיע שבשביל לקיים דבר זה צריך רגלי ברזל. מה פשר הדבר? הרב קוק בעולת ראיה מסביר שכמו שאנחנו מברכים על פרי שקרוב יותר למילה ארץ ככה האדם שקרוב יותר לארץ ישראל לקדושתה ולסגולתה יזכה לשלמות שמקבלים מהברכה.
בנוסף - מה עדיף להיות, אדם שחי פה רק כי כאן חייו או אדם שחיי בחו"ל ומודע לקדושת הארץ?
ומה עדיף להיות, מ"פ בצנחנים או דיין?
תקציר על השיעור
-
בהפטרת פרשת יתרו שנשמע בשבת הקרובה כתוב שהמלאכים מכסים את רגליהם עם 2 כנפיים. מדוע? אומר המדרש כי רגליהם דומות לרגל עגל, ולכן מכסים שלא להזכיר חטא העגל. מפה לומד ספר קרן לדוד- מה שכתוב לבקש תורה מרב שדומה כמלאך ה', הכוונה רב שאינו מזכיר פשעיהם של ישראל אלא יודע להוכיח בחכמה, כמו המלאכים שמכסים חטא העגל. ומכאן נלמד כולנו להיזהר בלשוננו ולהגיד רק דברים טובים על עם ישראל.
תקציר על השיעור
-
היום נתבשרנו על האסון הכבד בו נהרגו 21 מחיילינו, ומתחילת המלחמה מסרו נפשם מאות חיילינו הקדושים.
מסירות נפש היא תנאי לגאולה. הדבר הזה מופיע בפרשת השבוע האחרונה פרשת בא- לקיחת קרבן פסח במצרים, בפרשת השבוע שלנו פרשת בשלח- בקריעת ים סוף, בכניסה לארץ, בנס חנוכה ונס פורים, לאורך הגלות וכמובן כמובן בימינו. רק כשיש גבורה יהודית ונכונות למות על קידוש ה' - רק אז מגיעה הגאולה.
שנזכה לגאולה שלמה בקרוב וניצחון מוחץ נגד כל אויבנו!
תקציר על השיעור
-
החידושי הר"ים מגור אומר שכשאדם עומד בניסיון, הוא מקבל ניסיון גדול עוד יותר. כך תושבי גוש קטיף שעמדו בניסיונות הפיגועים קיבלו את ניסיון הגירוש הנורא.
קבוצת חסידים שהגיעה אל הרב איציק שבועות ספורים לפני הגירוש התפלאה מדוע אין הוא מבקש את הפיצויים שחילקו למי שדיווח על ביתו ורכושו. תשובת הרב איציק ועוד - פה בשיעור.
מדוע דווקא בצלאל הוא זה שעושה את הארון? רק הוא, צאצא של חור שנהרג כי לא הסכים לעשות את העגל, יוכל לעשות ארון וכרובים במחשבה טהורה לגמרי.
תקציר על השיעור
-
פרשת תצווה, המשך ציווי בניית המשכן. יש כל כך הרבה מקומות בהם היינו מצפים שמשה יוזכר.
אבל משה כלל לא מוזכר בפרשה!
מדוע?
ישנם כמה סיבות נפלאות.
תקציר על השיעור
-
בפרשת השבוע ויקהל רואים שהנשיאים מביאים את אבני השוהם ואבני המילואים לאפוד ולחושן, אלא שהתורה כותבת אותם בצורה כזאת: "הנשאם", ולא "הנשיאים". מה פשר הורדת האות י'?
הנשיאים חיכו שעמ"י יגמור לתרום וככה הם ישלימו את מה שחסר, אבל אומרים לנו הפרשנים שזאת הייתה עצלות. מנהיג צריך לתת אמון בציבור שלו שיתרמו הכל.
בנוסף- עיקרון נפלא מפה: כשנותנים למישהו ביקורת זה צריך להיות בצנעה וברמז, כמו פה בהורדת האות י', אבל כשמשבחים אותו אז זה בהרחבה, כמו שהתורה מפרטת על קורבנות הנשיאים בפרשת נשא.
תקציר על השיעור
-
בפרשת השבוע משה עושה חישוב מדוקדק לאן הלך כל הכסף והזהב שנתרם למשכן. המדרש אומר שהוא עשה את זה כדי שלא יגידו עליו ליצני הדור שלקח חלק מהרכוש לעצמו. גם יוסף מביא את כל הכסף לבית פרעה כשמשפחתו מגיע אליו כדי שלא יחשדו בו. גם גבאי הצדקה נדרשים לכל מיני פעולות שלא יחשדו בהם שלוקחים לעצמם חלק מהכספים. רואים מפה מסר חשוב עד כמה אנו צריכים להיזהר בכספי ציבור, עד כמה צריך להיות נקיים מה' ומישראל
תקציר על השיעור
במעגל השנה ופרשיות השבוע - תשפ"ד - הרב איציק אמיתי
-
ה אלול התשפג
(22.08.2023)
48 דקות
בפרשתנו כי תצא מופיעה פרשיית בן סורר ומורה. חז"ל מלמדים אותנו שבן סורר ומורה מעולם לא היה ולא יהיה אלא הוא נכתב כדי לדרוש ולקבל שכר. אז מה אנו יכולים ללמוד ממנו?
בשיעור הרב הביא את דבריו המופלאים של השם משמואל, שלומד מבן סורר ומורה את חשיבות הראשית, ההתחלה של כל דבר. איך שאדם פותח את היום / השנה / חיי הנישואין שלו / בר המצווה שלו - כך זה יקרין וימשיך הלאה.
בנוסף נשאלת השאלה- מדוע דווקא במקרה של בן סורר ומורה חוששים שלא יעשה תשובה? הרי אפילו לפושעים גדולים יש הזדמנות לחזור בתשובה!
על כך עונה השם משמואל תשובה מופלאה.
ובנוסף - מה אמר הרוצח מבית הכלא לרב איציק על החיבוק שקיבל ממנו? ומהם העצות שהרב אמר בשיעור לחתנים?
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
יב אלול התשפג
(29.08.2023)
36 דקות
האור החיים הקדוש אומר בפרשתנו פרשת כי תבוא שכשאדם עושה מצווה שבדורות שלפניו לא יכלו לקיים אותה, לא הוא לבדו עושה את המצווה אלא כל אבותיו מהדורות הקודמים שותפים איתו במצווה ועוזרים לו.
איך כל זה קשור לחיילים בצוק איתן? ומה אמר להם הרב איציק רגע לפני הכניסה לעזה?
הלימוד שמלמדנו האור החיים הקדוש נותן לנו כוח בכל דבר שאנו עושים כיום- מלחמות ישראל, יישוב הארץ, ובמהרה בימינו בניין בית המקדש השבת הסנהדרין ועוד ועוד- לא אנו לבד מקיימים את המצווה אלא דורות שלמים נמצאים איתנו ועוזרים לנו.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
ד תשרי התשפד
(19.09.2023)
44 דקות
בשו"ע כתוב שגם אדם שבמשך השנה קונה פת ממאפיות של גויים, שימנע מזה בעשרת ימי תשובה.
לכאורה מה פשר ההצגה הזאת? על מי אנחנו עובדים?
בשיעור הרב מסביר שזה לחזור אל עצמנו, לראות מה השאיפה הכללית, ולכן בעשרת ימי תשובה תחמיר יותר מהרגיל. בכל הדברים.
וגם- מה אומר החיי אדם לאדם שאומר "סה"כ אני דוס ומקפיד על המצוות"?
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
ט חשון התשפד
(24.10.2023)
שיעור חזק ומיוחד על המלחמה! משיב נפש! הפיצו לחיילים ולאזרחים!
בשיעור הרב מדבר על האחדות שמתגלית בעם לאחר הפירוד שהיה קודם,
על הגבורה העצומה שיש לעם ישראל, על הרשעות הבלתי נתפסת של הערבים יימח שמם, שגרועים מהנאצים באכזריותם (אין פה תיאור של מעשי הזוועה, אלא דיבור כללי),
איך ממשיכים הלאה מהמצב הזה ומאיפה שואבים את הכוחות,
בנוסף הרב מספר חוויות מהמילואים של הרב בימים אלה,
ועוד תובנות, נקודות וחיזוקים לימים אלה.
בעז"ה ננצח!
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
כג חשון התשפד
(07.11.2023)
בתורה רואים במלחמת מדין שעמ"י יצא למלחמה אפילו על נערה אחת, ככה גם פה שבוע שעבר ראינו מבצע מרגש לשחרור החיילת אורי מגידיש, הרב מספר באיזו סיטואציה מיוחדת הודיעו לו על זה ומה הוא עשה כתגובה.
מה תפקיד בחורי הישיבות והאזרחים בעורף בעת הזאת? ואיפה רואים את זה בתורה?
בנוסף סיפורים וחוויות שהיו לרב במילואים בחודש האחרון בעת המלחמה
שנזכה לישועות ולתקומת ישראל על אויביו!
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
א כסלו התשפד
(14.11.2023)
בפרשת שבוע יעקב רוצה את הבכורה כדי לעבוד ולקדש את שם ה', למרות המחיר הכבד שכרוך בכך למשך כל הדורות.
בשיעור הרב מספר המון סיפורים טריים על חיילים ששאלו את הרב שאלות מיוחדות ונשגבות, הרוח הגדולה שנמצאת במלחמה.
שיעור מיוחד - מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ!
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
עוד שיעור מיוחד של הרב איציק אמיתי עם סיפורים טריים מהשבוע האחרון מהמלחמה.
מדוע הכל בסדר? מה הייתה תשובתו של החייל הפצוע כשנשאל מה יעשה עכשיו?
האם מותר לחיילים לאכול מפירותיו של חקלאי העוטף שפונה?
מדוע כל חייל, עד אחרון החיילים, הוא קריטי גם אם כרגע לא עושה כלום?
ועוד ועוד ועוד.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
כב כסלו התשפד
(05.12.2023)
רואים בהרבה מקומות בתורה שעם ישראל לא מוותר על אף אחד מבניו. גם בפרשת שבוע - יוסף הצדיק נמכר, וזה אירוע קשה שילווה אותנו לדורות.
הרב איציק סיפר סיפור מרתק על פגישה שלו עם הנער החטוף, לאחר שפגש את סבו עוד לפני כן, ו... ההמשך המרתק בתוך השיעור.
בנוסף עוד סיפורים מיוחדים מהשטח בפגישות עם חיילים והשאלות המיוחדות שהם שואלים.
סדרת שיעוריו של הרב איציק אמיתי במעגל השנה ופרשיות השבוע.
הועבר בישיבת אלון מורה בשנת תשפ"ד.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
כג טבת התשל
(01.01.1970)
39 דקות
בפרשה רואים את הערבות הגדולה שיהודה לוקח על בנימין. אחריות ברמה מאוד גבוהה. יהודה יעשה הכל כדי שבנימין יחזור.
את הערבות הזאת אנחנו רואים היום בעזה - כל לוחם מוכן למסור נפשו כדי להציל את חברו.
הערבות הזאת של יהודה היא מה שגורמת ליעקב לשלוח אותו להקים בית מדרש, כי יעקב רוצה תורה תפילה ומעשים טובים שמושתתים על יסוד הערבות, שנעשים בשביל כלל ישראל ואיש למען רעהו.
סדרת שיעוריו של הרב איציק אמיתי במעגל השנה ופרשיות השבוע.
הועבר בישיבת אלון מורה בשנת תשפ"ד.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
יד טבת התשפד
(26.12.2023)
יעקב אומר בברכות "לא יסור שבט מיהודה".
מדוע זכה יהודה למנהיגות ומלוכה? מיהו מנהיג? מהם התכונות הנדרשות ממנו?
רואים בפרשות האחרונות ואף בפרשות הבאות שיהודה (או שבט יהודה) זכה לאחריות בשני המובנים שלה:
אחריות במובן של אני אקח אחריות על הדבר הזה ואקדם אותו ואדאג שזה יקרה,
ואחריות במובן של אני לוקח אחריות על התקלה שקרתה ומוכן לשלם על זה מחירים.
זוהי מנהיגות. שנזכה למנהיגים כאלו בימינו.
ואיך כל זה קשור ללוחם בפלחו"ד שנלחם בעזה כבר חודשיים, ולכל אחד ואחד מאיתנו?
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
כח טבת התשפד
(09.01.2024)
בימים אלה אנו רואים גדודים רבים ששבים מהמלחמה בעזה.
צריך לדעת שכל מי שחזר משם הוא אינו אותו אדם. גם אם נשאר עם אותם דעות, מנהגים, דרך חיים ולא שינה כלום כלפי חוץ- כל אחד שחזר משם הוא טהור.
בשיעור הרב הביא כיוונים רבים מדוע הם טהורים. טהורים מצד טבילה במים וטבילה באש, טהורים בכך שהתכפרו חטאיהם. הם אינם מביאים קרבן תודה כי הקריבו את עצמם, ומי שראוי להנהיג הם אלו שהיו שם בקרב.
ואיך כל זה קשור לפיגוע בגוש קטיף, לשואה הנוראה ולשעבוד מצרים?
בנוסף- מה שאל המפקד את הרב איציק, ימים ספורים לפני שנהרג בקרב?
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
ו שבט התשפד
(16.01.2024)
בהלכה מופיע שסדר הברכות על שבעת המינים הוא לפי הקרבה למילה ארץ בפסוק על שבעת המינים.
בגמרא במסכת ברכות מופיע שבשביל לקיים דבר זה צריך רגלי ברזל. מה פשר הדבר? הרב קוק בעולת ראיה מסביר שכמו שאנחנו מברכים על פרי שקרוב יותר למילה ארץ ככה האדם שקרוב יותר לארץ ישראל לקדושתה ולסגולתה יזכה לשלמות שמקבלים מהברכה.
בנוסף - מה עדיף להיות, אדם שחי פה רק כי כאן חייו או אדם שחיי בחו"ל ומודע לקדושת הארץ?
ומה עדיף להיות, מ"פ בצנחנים או דיין?
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
כ שבט התשפד
(30.01.2024)
בהפטרת פרשת יתרו שנשמע בשבת הקרובה כתוב שהמלאכים מכסים את רגליהם עם 2 כנפיים. מדוע? אומר המדרש כי רגליהם דומות לרגל עגל, ולכן מכסים שלא להזכיר חטא העגל. מפה לומד ספר קרן לדוד- מה שכתוב לבקש תורה מרב שדומה כמלאך ה', הכוונה רב שאינו מזכיר פשעיהם של ישראל אלא יודע להוכיח בחכמה, כמו המלאכים שמכסים חטא העגל. ומכאן נלמד כולנו להיזהר בלשוננו ולהגיד רק דברים טובים על עם ישראל.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
יג שבט התשפד
(23.01.2024)
היום נתבשרנו על האסון הכבד בו נהרגו 21 מחיילינו, ומתחילת המלחמה מסרו נפשם מאות חיילינו הקדושים.
מסירות נפש היא תנאי לגאולה. הדבר הזה מופיע בפרשת השבוע האחרונה פרשת בא- לקיחת קרבן פסח במצרים, בפרשת השבוע שלנו פרשת בשלח- בקריעת ים סוף, בכניסה לארץ, בנס חנוכה ונס פורים, לאורך הגלות וכמובן כמובן בימינו. רק כשיש גבורה יהודית ונכונות למות על קידוש ה' - רק אז מגיעה הגאולה.
שנזכה לגאולה שלמה בקרוב וניצחון מוחץ נגד כל אויבנו!
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
ד אדר א' התשפד
(13.02.2024)
החידושי הר"ים מגור אומר שכשאדם עומד בניסיון, הוא מקבל ניסיון גדול עוד יותר. כך תושבי גוש קטיף שעמדו בניסיונות הפיגועים קיבלו את ניסיון הגירוש הנורא.
קבוצת חסידים שהגיעה אל הרב איציק שבועות ספורים לפני הגירוש התפלאה מדוע אין הוא מבקש את הפיצויים שחילקו למי שדיווח על ביתו ורכושו. תשובת הרב איציק ועוד - פה בשיעור.
מדוע דווקא בצלאל הוא זה שעושה את הארון? רק הוא, צאצא של חור שנהרג כי לא הסכים לעשות את העגל, יוכל לעשות ארון וכרובים במחשבה טהורה לגמרי.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
-
כה אדר א' התשפד
(05.03.2024)
בפרשת השבוע ויקהל רואים שהנשיאים מביאים את אבני השוהם ואבני המילואים לאפוד ולחושן, אלא שהתורה כותבת אותם בצורה כזאת: "הנשאם", ולא "הנשיאים". מה פשר הורדת האות י'?
הנשיאים חיכו שעמ"י יגמור לתרום וככה הם ישלימו את מה שחסר, אבל אומרים לנו הפרשנים שזאת הייתה עצלות. מנהיג צריך לתת אמון בציבור שלו שיתרמו הכל.
בנוסף- עיקרון נפלא מפה: כשנותנים למישהו ביקורת זה צריך להיות בצנעה וברמז, כמו פה בהורדת האות י', אבל כשמשבחים אותו אז זה בהרחבה, כמו שהתורה מפרטת על קורבנות הנשיאים בפרשת נשא.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
ב אדר ב' התשפד
(12.03.2024)
בפרשת השבוע משה עושה חישוב מדוקדק לאן הלך כל הכסף והזהב שנתרם למשכן. המדרש אומר שהוא עשה את זה כדי שלא יגידו עליו ליצני הדור שלקח חלק מהרכוש לעצמו. גם יוסף מביא את כל הכסף לבית פרעה כשמשפחתו מגיע אליו כדי שלא יחשדו בו. גם גבאי הצדקה נדרשים לכל מיני פעולות שלא יחשדו בהם שלוקחים לעצמם חלק מהכספים. רואים מפה מסר חשוב עד כמה אנו צריכים להיזהר בכספי ציבור, עד כמה צריך להיות נקיים מה' ומישראל
תקציר על השיעור
לדף השיעור