במעגל השנה ופרשיות השבוע - תשפ"ג - הרב איציק אמיתי
-
הרב קוק זצ"ל, שיום פטירתו חל היום, כותב שישנם ארבעה חלקים בתשובת הדור.
בשיעור הרב מספר סיפורים רבים המראים איזה צימאון אדיר יש כיום בעם ישראל ללמוד תורה ולהתקרב לקב"ה, ועד כמה מוטלת עלינו החובה להפיץ תורה ולקרב את אחינו הרחוקים מתורה ומצוות לאבינו שבשמים.
תקציר על השיעור
-
לכל מפעל ומערכת יש מחלקת בקרת איכות. המחלקה מצביעה על כשלים ומציעה דרכי תיקון.
כל כמה זמן? תלוי כמה זה חשוב לך... אנחנו לא עובדים במחלקת בקרה, אבל כל אחד ממנו מונע לבקר את עצמו. יש כאלה שעושים את זה כל יום, אחרים כל שבוע או חודש, אבל לכולנו ניתנה מתנה פעם בשנה "חודש אלול". זה הזמן לכולנו לערוך חשבון נפש- "ביקורת תקופתית" מעמיקה להתשפר ולנקות את עצמנו ולהגיע טובים יותר לשנה החדשה הבאה עלינו לטובה.
תקציר על השיעור
-
בקהילות רבות נוהגים לדרוש לפני התקיעות, אך אם נתבונן בקריאות התורה וההפטרות של שני ימי ר"ה נוכל ללמוד מהם דברים נפלאים על זכות אבות על מידותיו של הקב"ה. נתעודד בחשיבות ויעילות תפילותינו ונבין מה פועלות דמעותינו.
שנזכה לשנה טובה ומתוקה לכל בית ישראל!
תקציר על השיעור
-
לפעמים נראה לנו שהמצב אבוד ואין לנו איך לתקן. נראה לנו שאין לנו יכולת להשתפר כי גם שנה שעברה בראש השנה קיבלנו החלטות ולא תמיד עמדנו בהם.
בראש השנה אירעו אירועים רבים חשובים בתולדות עמ"י אם נתבונן באירועים אלו נראה שכל אחד מהם מלמד אותנו שיעור חזק באמונה- גם כשהכל נראה אבוד אף פעם לא מתייאשים ותמיד אפשר לתקן.
תקציר על השיעור
-
כיצד הגיבו נח, אברהם אבינו ומשה רבינו כאשר נודע להם שבני דורם בסכנת כליה?
האם ועד כמה התאמצו והתפללו על דורם? מבט על גדולתם של גדולי האומה.
לסיום - איך כל זה קשור לניצחון הימין בבחירות?
תקציר על השיעור
-
כשאליעזר מספר למשפחת רבקה על הדו שיח שלו עם אברהם הוא משנה כמה פרטים מהדו שיח המקורי. אחד השינויים הוא שאליעזר אומר "אלי לא תאבה האישה" (ה"אולי" בלי ו') למרות בסיפור המקורי כתוב "אולי" עם ו'. בעצם הכתיב הוא "אֵלַי" במקום "אוּלַי", כשהוא בעצם מתכוון להגיד: "יצחק יבוא "אלי" ויתחתן עם הבת שלי, במקום עם רבקה".
בשיעור נראה נקודות רבות שהשינוי הזה מלמד אותנו, בין השאר על הצורך להתרחק מנגיעות אישיות ועל החובה לא לשקר לעצמנו.
תקציר על השיעור
-
ארץ ישראל היא שיא הקדושה, מצרים היא שיא הטומאה, חבל ארץ פלישתים הוא החוליה המקשרת בינהם, ואף לפלישתים יש קשר ממשי למצרים, מהו האתגר בחבל ארץ זה? איך היה קשור כל אחד משלושת האבות למקום זה? מה הקשר המיוחד של יצחק למקום זה ומהו התיקון שעשה יעקב על פעולתו של אברהם במקום זה?
תקציר על השיעור
-
אנחנו יודעים שאדם שהמתפלל שישתנה מין העובר שבמעי אשתו - תפילתו תפילת שווא.
בכל זאת המדרש מספר לנו שהעובר השביעי שבמעי לאה היה זכר ובעקבות תפילתה הוא נהפך לנקבה - דינה.
כיצד? מה היה מיוחד בתפילתה ובהריונה של לאה שאפשר את השינוי?
האם העובר שבמעיה התחלף מזכר לנקבה או שהוא התחלף עם העובר הנקבה שהיה במעיה של רחל באותו זמן?
איזה הסבר גאולי מביא הרבי מלובביץ' למחלוקת בין הבבלי והירושלמי בנושא הזה?
מה ההלכה לגבי תפילה לשינוי מין הוולד?
ומה נלמד מכך על גדולתן של האימהות?
תקציר על השיעור
-
נושא השיעור הוא לא פרשת השבוע וישלח, אלא נושא אחר בעקבות הילולת הבת עין היום ופטירת הרב מרדכי זצ"ל.
לפעמים קורים צרות ואסונות פרטיות וכלל ישראליות, צרעת הבית זה לכאורה צרה אלא חז"ל מלמדים אותנו שבהריסת הבית מצאו מטמוניות וזהב אומר ה"בת עין"- יש נגע ויש ענג. הכל תלוי בהסתכלות שלך- כל דבר יכול להיות נגע ויכול להיות ענג.
ככה אנחנו בחיינו אם נזכור ונאמין שהכל לטובה כל נגע יהפוך לענג (גם אם לא רואים את זה מיד) גם אם זה היה נראה בהתחלה כנגע.
תקציר על השיעור
-
פרשתינו עוסקת במכירת יוסף, באמצע הפרשה יש פרק שעוסק בסיפור יהודה ותמר. מה זה קשור באמצע מכירת יוסף? המדרש אומר שכשהאחים ויעקב התאבלו על מכירת יוסף יהודה התעסק בחתונה והקב"ה ברא אורו של משיח.
ממקורות החסידות נראה מדוע הקבה חיבב דווקא את מעשה יהודה ומעשה תמר. זהו המעשה הנכון לתיקון המכירה ואיך יהודה לא מתייאש ומתחיל הכל מחדש.
תקציר על השיעור
-
יוסף הצדיק מלווה אותנו כבר כמה פרשות. אפרים ומנשה כלולים ביוסף הצדיק.
בעוד שבוע וחצי נקרא בפרשת ויחי על אפרים ומנשה.
שאפרים הוא עולם התורה, ומנשה הוא עולם המעשה וההנהגה המדינית.
מי קודם למי? מדוע בליל שבת ההורים מברכים את ילדיהם שיהיו דווקא כאפרים וכמנשה? מדוע זו ברכה שמתאימה לתינוק בברית המילה? מי היה הגרעין התורני הראשון בהיסטוריה? ואיך שכם קשורה לתיקון מאיסת מלכות בית דוד?
מבט מקיף על דמויות אלה ולמידה מדרכיהם.
תקציר על השיעור
-
למה צריך לציין את יום הקדיש הכללי? איך זה מביא אותנו להבנה שאנחנו לא באמת יודעים מה זה השואה?
בנוסף- סיפורים רבים על השואה האיומה, גבורה של יהודים מתוך כל החושך, ועוד סיפורים מפעימים על נוראות השואה ושמירת המצוות למרות המצב.
תקציר על השיעור
-
הקב"ה בוחן מנהיגים על ידי רעיית צאן. שני המנהיגים משה ודוד היו רועי צאן והמדרש מספר שהקב"ה ראה את דאגתם ומעשיהם ברעיית הצאן, ולכן מינה אותם להנהיג את צאנו - עם ישראל.
עלינו ללמוד מזה לדאוג ולחפש אחר חבר/תלמיד/כל יהודי ולא לוותר עליו.
בגמרא מסופר על המחנך הגדול רבי פרידא ועל סבלנותו ומסירותו הרבה לתלמיד שמתקשה להבין. בנוסף אנחנו רואים מקורות רבים נוספים על חשיבות ההשקעה בתלמידים שיותר קשה להם ועל כך שאסור לוותר עליהם.
עלינו ללמוד מזה סבלנות והארת פנים לכל אחד, הן בלימוד תורה והן בחיים בכלל.
תקציר על השיעור
-
ום פטירתו של ה"שם משמואל" חל בכ"ד בטבת.
בשיעור הרב מביא קטעים נבחרים מתורתו, הנוגעים בעיקר לעומדים בפני גיוס לצבא ולמשרתים בו.
הרב נוגע בסוגיות של כיבוש הארץ, מלחמה, קידוש השם ומסירות גוף ונפש.
תקציר על השיעור
-
התורה מזכירה במספר מקומות את האיסור לחזור למצרים.
האיסור הזה נלמד מדברי משה לעמ"י לפני שירת הים: "כי אשר ראיתם את מצרים היום לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם". והרי זה לא נשמע ציווי או חובה אלא יותר כמו ברכה או הבטחה!
ללמדנו שכשהקב"ה מבטיח או רוצה משהו - זה הופך להיות חיוב ומצווה עלינו לקיים את רצונו והבטחתו!
תקציר על השיעור
-
כתוצאה מהבחירות האחרונות נשמעו קולות שדיברו על ירידה מהארץ. כשאדם שאינו שומר תורה ומצוות יורד מהארץ, חוץ מהכאב על עצם עזיבת ארצנו הקדושה, יש חשש עצום שהוא או צאצאיו יתבוללו ח"ו.
מה חשוב שנזכור למרות המחלוקות בעמ"י? את מי פגש הרב איציק בהפגנות במוצ"ש? ואיזה שיר הרגיע אותו?
תקציר על השיעור
-
ט"ו בשבט- שבח ארץ ישראל וקדושתה.
הקב"ה מדד את כל הארצות ולא מצא ארץ שמתאימה לעמ"י חוץ מא"י.
העניין האלוקי שלנו יכול להידבק רק בארץ. הקשר שלנו לארץ הקדושה הוא עמוק ונצחי.
הארץ היא ממש לא רק מקום מגורים וכינוס יהודים, אלא קשר נשמתי מיוחד וקדוש.
ארץ ישראל ועם ישראל זה כמו גוף ונשמה, כמו חתן וכלה.
לכל שבט יש קשר עמוק לנחלתו, לדברים שמיוחדים לו באופיו.
טובה הארץ מאוד מאוד!
תקציר על השיעור
-
על נתינת התורה ישנם מדרשים רבים שנוכל ללמוד מהם לחיינו:
מהי מסירות נפשו הגדולה של משה? איך מתאים ללמד תורה לכל גיל? מהו היחס הראוי לתלמיד? ממי לומדים שחשוב שאדם יחזור על השיעור לפני שהוא מעביר אותו? איזה דיוק נדרש בתורה? מה המסר לתלמיד שאינו זוכר את לימודו? מה אדם חייב לעשות לפני שיגיד דבר תורה? כיצד הייתה התורה מתוקה לעמ"י? עם איזה דף כדאי לנו להגיע לשבת קודש?
ועוד ועוד מדרשים נפלאים שמלמדים אותנו דרכי חיים והדרכות מעשיות.
תקציר על השיעור
במעגל השנה ופרשיות השבוע - תשפ"ג - הרב איציק אמיתי
-
ג אלול התשפב
(30.08.2022)
46 דקות
הרב קוק זצ"ל, שיום פטירתו חל היום, כותב שישנם ארבעה חלקים בתשובת הדור.
בשיעור הרב מספר סיפורים רבים המראים איזה צימאון אדיר יש כיום בעם ישראל ללמוד תורה ולהתקרב לקב"ה, ועד כמה מוטלת עלינו החובה להפיץ תורה ולקרב את אחינו הרחוקים מתורה ומצוות לאבינו שבשמים.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
י אלול התשפב
(06.09.2022)
44 דקות
לכל מפעל ומערכת יש מחלקת בקרת איכות. המחלקה מצביעה על כשלים ומציעה דרכי תיקון.
כל כמה זמן? תלוי כמה זה חשוב לך... אנחנו לא עובדים במחלקת בקרה, אבל כל אחד ממנו מונע לבקר את עצמו. יש כאלה שעושים את זה כל יום, אחרים כל שבוע או חודש, אבל לכולנו ניתנה מתנה פעם בשנה "חודש אלול". זה הזמן לכולנו לערוך חשבון נפש- "ביקורת תקופתית" מעמיקה להתשפר ולנקות את עצמנו ולהגיע טובים יותר לשנה החדשה הבאה עלינו לטובה.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
יח אלול התשפב
(14.09.2022)
47 דקות
בקהילות רבות נוהגים לדרוש לפני התקיעות, אך אם נתבונן בקריאות התורה וההפטרות של שני ימי ר"ה נוכל ללמוד מהם דברים נפלאים על זכות אבות על מידותיו של הקב"ה. נתעודד בחשיבות ויעילות תפילותינו ונבין מה פועלות דמעותינו.
שנזכה לשנה טובה ומתוקה לכל בית ישראל!
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
כד אלול התשפב
(20.09.2022)
45 דקות
לפעמים נראה לנו שהמצב אבוד ואין לנו איך לתקן. נראה לנו שאין לנו יכולת להשתפר כי גם שנה שעברה בראש השנה קיבלנו החלטות ולא תמיד עמדנו בהם.
בראש השנה אירעו אירועים רבים חשובים בתולדות עמ"י אם נתבונן באירועים אלו נראה שכל אחד מהם מלמד אותנו שיעור חזק באמונה- גם כשהכל נראה אבוד אף פעם לא מתייאשים ותמיד אפשר לתקן.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
-
כא חשון התשפג
(15.11.2022)
46 דקות
כשאליעזר מספר למשפחת רבקה על הדו שיח שלו עם אברהם הוא משנה כמה פרטים מהדו שיח המקורי. אחד השינויים הוא שאליעזר אומר "אלי לא תאבה האישה" (ה"אולי" בלי ו') למרות בסיפור המקורי כתוב "אולי" עם ו'. בעצם הכתיב הוא "אֵלַי" במקום "אוּלַי", כשהוא בעצם מתכוון להגיד: "יצחק יבוא "אלי" ויתחתן עם הבת שלי, במקום עם רבקה".
בשיעור נראה נקודות רבות שהשינוי הזה מלמד אותנו, בין השאר על הצורך להתרחק מנגיעות אישיות ועל החובה לא לשקר לעצמנו.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
כח חשון התשפג
(22.11.2022)
46 דקות
ארץ ישראל היא שיא הקדושה, מצרים היא שיא הטומאה, חבל ארץ פלישתים הוא החוליה המקשרת בינהם, ואף לפלישתים יש קשר ממשי למצרים, מהו האתגר בחבל ארץ זה? איך היה קשור כל אחד משלושת האבות למקום זה? מה הקשר המיוחד של יצחק למקום זה ומהו התיקון שעשה יעקב על פעולתו של אברהם במקום זה?
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
ה כסלו התשפג
(29.11.2022)
47 דקות
אנחנו יודעים שאדם שהמתפלל שישתנה מין העובר שבמעי אשתו - תפילתו תפילת שווא.
בכל זאת המדרש מספר לנו שהעובר השביעי שבמעי לאה היה זכר ובעקבות תפילתה הוא נהפך לנקבה - דינה.
כיצד? מה היה מיוחד בתפילתה ובהריונה של לאה שאפשר את השינוי?
האם העובר שבמעיה התחלף מזכר לנקבה או שהוא התחלף עם העובר הנקבה שהיה במעיה של רחל באותו זמן?
איזה הסבר גאולי מביא הרבי מלובביץ' למחלוקת בין הבבלי והירושלמי בנושא הזה?
מה ההלכה לגבי תפילה לשינוי מין הוולד?
ומה נלמד מכך על גדולתן של האימהות?
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
יב כסלו התשפג
(06.12.2022)
52 דקות
נושא השיעור הוא לא פרשת השבוע וישלח, אלא נושא אחר בעקבות הילולת הבת עין היום ופטירת הרב מרדכי זצ"ל.
לפעמים קורים צרות ואסונות פרטיות וכלל ישראליות, צרעת הבית זה לכאורה צרה אלא חז"ל מלמדים אותנו שבהריסת הבית מצאו מטמוניות וזהב אומר ה"בת עין"- יש נגע ויש ענג. הכל תלוי בהסתכלות שלך- כל דבר יכול להיות נגע ויכול להיות ענג.
ככה אנחנו בחיינו אם נזכור ונאמין שהכל לטובה כל נגע יהפוך לענג (גם אם לא רואים את זה מיד) גם אם זה היה נראה בהתחלה כנגע.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
יט כסלו התשפג
(13.12.2022)
37 דקות
פרשתינו עוסקת במכירת יוסף, באמצע הפרשה יש פרק שעוסק בסיפור יהודה ותמר. מה זה קשור באמצע מכירת יוסף? המדרש אומר שכשהאחים ויעקב התאבלו על מכירת יוסף יהודה התעסק בחתונה והקב"ה ברא אורו של משיח.
ממקורות החסידות נראה מדוע הקבה חיבב דווקא את מעשה יהודה ומעשה תמר. זהו המעשה הנכון לתיקון המכירה ואיך יהודה לא מתייאש ומתחיל הכל מחדש.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
ג טבת התשפג
(27.12.2022)
42 דקות
יוסף הצדיק מלווה אותנו כבר כמה פרשות. אפרים ומנשה כלולים ביוסף הצדיק.
בעוד שבוע וחצי נקרא בפרשת ויחי על אפרים ומנשה.
שאפרים הוא עולם התורה, ומנשה הוא עולם המעשה וההנהגה המדינית.
מי קודם למי? מדוע בליל שבת ההורים מברכים את ילדיהם שיהיו דווקא כאפרים וכמנשה? מדוע זו ברכה שמתאימה לתינוק בברית המילה? מי היה הגרעין התורני הראשון בהיסטוריה? ואיך שכם קשורה לתיקון מאיסת מלכות בית דוד?
מבט מקיף על דמויות אלה ולמידה מדרכיהם.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
-
יז טבת התשפג
(10.01.2023)
42 דקות
הקב"ה בוחן מנהיגים על ידי רעיית צאן. שני המנהיגים משה ודוד היו רועי צאן והמדרש מספר שהקב"ה ראה את דאגתם ומעשיהם ברעיית הצאן, ולכן מינה אותם להנהיג את צאנו - עם ישראל.
עלינו ללמוד מזה לדאוג ולחפש אחר חבר/תלמיד/כל יהודי ולא לוותר עליו.
בגמרא מסופר על המחנך הגדול רבי פרידא ועל סבלנותו ומסירותו הרבה לתלמיד שמתקשה להבין. בנוסף אנחנו רואים מקורות רבים נוספים על חשיבות ההשקעה בתלמידים שיותר קשה להם ועל כך שאסור לוותר עליהם.
עלינו ללמוד מזה סבלנות והארת פנים לכל אחד, הן בלימוד תורה והן בחיים בכלל.
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
-
ב שבט התשפג
(24.01.2023)
28 דקות
התורה מזכירה במספר מקומות את האיסור לחזור למצרים.
האיסור הזה נלמד מדברי משה לעמ"י לפני שירת הים: "כי אשר ראיתם את מצרים היום לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם". והרי זה לא נשמע ציווי או חובה אלא יותר כמו ברכה או הבטחה!
ללמדנו שכשהקב"ה מבטיח או רוצה משהו - זה הופך להיות חיוב ומצווה עלינו לקיים את רצונו והבטחתו!
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
ב שבט התשפג
(24.01.2023)
18 דקות
כתוצאה מהבחירות האחרונות נשמעו קולות שדיברו על ירידה מהארץ. כשאדם שאינו שומר תורה ומצוות יורד מהארץ, חוץ מהכאב על עצם עזיבת ארצנו הקדושה, יש חשש עצום שהוא או צאצאיו יתבוללו ח"ו.
מה חשוב שנזכור למרות המחלוקות בעמ"י? את מי פגש הרב איציק בהפגנות במוצ"ש? ואיזה שיר הרגיע אותו?
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
ט שבט התשפג
(31.01.2023)
56 דקות
ט"ו בשבט- שבח ארץ ישראל וקדושתה.
הקב"ה מדד את כל הארצות ולא מצא ארץ שמתאימה לעמ"י חוץ מא"י.
העניין האלוקי שלנו יכול להידבק רק בארץ. הקשר שלנו לארץ הקדושה הוא עמוק ונצחי.
הארץ היא ממש לא רק מקום מגורים וכינוס יהודים, אלא קשר נשמתי מיוחד וקדוש.
ארץ ישראל ועם ישראל זה כמו גוף ונשמה, כמו חתן וכלה.
לכל שבט יש קשר עמוק לנחלתו, לדברים שמיוחדים לו באופיו.
טובה הארץ מאוד מאוד!
תקציר על השיעור
לדף השיעור
-
טז שבט התשפג
(07.02.2023)
51 דקות
על נתינת התורה ישנם מדרשים רבים שנוכל ללמוד מהם לחיינו:
מהי מסירות נפשו הגדולה של משה? איך מתאים ללמד תורה לכל גיל? מהו היחס הראוי לתלמיד? ממי לומדים שחשוב שאדם יחזור על השיעור לפני שהוא מעביר אותו? איזה דיוק נדרש בתורה? מה המסר לתלמיד שאינו זוכר את לימודו? מה אדם חייב לעשות לפני שיגיד דבר תורה? כיצד הייתה התורה מתוקה לעמ"י? עם איזה דף כדאי לנו להגיע לשבת קודש?
ועוד ועוד מדרשים נפלאים שמלמדים אותנו דרכי חיים והדרכות מעשיות.
תקציר על השיעור
לדף השיעור